Mal Pelo - Bach
Over deze activiteit
In Bach (2004) gaat het Catalaanse dansgezelschap Mal Pelo aan de slag met een selectie van preludes en fuga’s uit Das Wohltmperierte Klavier
van Johann Sebastian Bach. In deze voorstelling combineert María Muñoz de dans van enkele preludes met de herinnering aan in stilte gedanste fuga’s. De aanwezigheid van de danseres evolueert binnen een puur bewegingsonderzoek. Bach is een rigoureus werk van bewegingskunst, waarvoor María Muñoz zich alleen moest terugtrekken naar plaatsen die onlosmakelijk verbonden leken met haar diepe begrip van muziek.
In de eerste versie van het stuk uit 2005 wordt de opname gebruikt van de Canadese pianist Glenn Gould. Zijn ademhaling en gefluister laten zijn ongewone fysieke aanwezigheid als pianist op het toneel bijna voelbaar worden.
In 2018 volgde een herinterpretatie van de solo met livemuziek van pianist Dan Tepfer, die zowel expert is in het klassieke repertoire alsook ervaren is in jazz-improvisatie. Hij voegde een andere vitaliteit en textuur toe aan de solo, een dialoog met de danseres tot stand kwam en zo de improvisatie versterkte in een spel van wederzijdse verstandhouding.
Mal Pelo was eerder te zien in Leuven in met de voorstellingen Sur (1992), Duet (Klapstuk 1993) en Dol (Klapstuk 1995). Het gezelschap keert nu terug naar STUK met deze iconische solo in het kader van EUROPALIA ESPAÑA.
Waar en wanneer?
Kies uit verschillende data en locaties.