
Basiliek Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel
Info
Scherpenheuvel rees samen met de imposante koepelkerk voor Onze-Lieve-Vrouw in de vroege zeventiende eeuw uit de grond, in volle contrareformatie. De bedevaartkerk voor het mirakelbeeld van Maria moest en zou gezien worden. Om het plaatje volledig te maken werden in de kerk, die letterlijk in het centrum staat, de duurste materialen gebruikt, met de financiële en morele steun van de aartshertogen Albrecht en Isabella. Sinds 1922 is de kerk een basiliek.
De zeven schilderijen die de bedevaartkerk sieren, zijn Theodoor van Loons bekendste werken. Het zijn Van Loons enige schilderijen die zich als geheel nog op hun oorspronkelijke plaats bevinden. De monumentale taferelen verbeelden het leven van de Maagd. De thema’s sluiten aan bij de zeven feesten die aan het aartshertogelijke hof van Albrecht en Isabella werden gevierd. Zeven is in de verering van Maria een belangrijk getal. Het staat voor zeven droeve en zeven blije momenten in haar leven. Dit zijn topstukken, zeldzaam en onmisbaar, en staat daarom op de Vlaamse Topstukkenlijst.
Niets zo mooi als het licht dat door de glasramen van de basiliek valt. Het rijke kleurenpalet en de prachtige taferelen werden ontworpen door Samuel Coucke. Rond 1860 werden de eenvoudige zeventiende -eeuwse ramen immers vervangen door de glasramen van Coucke. Ze verbeelden de figuren die voor het bedevaartsoord een belangrijke betekenis hadden. Zo worden onder andere de Aartshertogen Albrecht en Isabella, aartsbisschop Mathias Hovius, architect Cobergher, kardinaal Fabio Chigi, Pater Oliverius Waterloop en Koning Filips II afgebeeld. De glasramen in de zijkapellen tonen elk 7 medaillons rond het thema van de Wonderen toegeschreven aan de Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel.
- Van 1 april tot en met 30 september, van maandag tot zondag open van 7u15 tot 19u.
- Van 1 oktober tot en met 31 maart, van maandag tot zondag open van 7u15 tot 18u.