Info
Replica van de Erard Frères piano in de vorm van een klavecimbel van Beethoven (Parijs, 1803) Door Chris Maene (Ruiselede, 2016) In oktober 1803 verwierf Beethoven een Franse piano uit de werkplaats van Erard Frères in Parijs. De componist is "zo opgetogen, meldt een bezoeker, dat hij alle piano's die [in Wenen] gemaakt zijn in vergelijking daarmee als waardeloos beschouwt." In het Orpheus Instituut in Gent werd in samenwerking met Pianos Maene een originele replica van Beethovens Erard gebouwd. Het stelde Tom Beghin en zijn groep onderzoekers in staat om het enthousiasme van Beethoven te begrijpen, maar ook zijn groeiende frustratie, toen het instrument een reeks technische revisies onderging. Deze herzieningen maakten deel uit van misplaatste pogingen om het Parijse instrument te 'verbeteren', dat wil zeggen om het in overeenstemming te brengen met de Weense verwachtingen. In 1810 verklaarde Beethoven zich echter verslagen: "Mijn Franse piano is nu vrij nutteloos", schreef hij. Beethovens complexe en fascinerende relatie met zijn Erard is het onderwerp van een nieuwe documentaire, Beethoven's Farewell to Paris, geregisseerd door Steven Maes en Tom Beghin (Evil Penguin Classic, 2021). Deze film wordt in preview vertoond op MIM. Voor zijn recital zal Beghin resoluut opnieuw aansluiten bij het enthousiasme van Beethoven en de eerste pianosonate uitvoeren die Beethoven op zijn nieuwe Erard componeerde bij zijn aankomst in Wenen: zijn Sonate in C majeur, Opus 53, algemeen bekend als "Waldstein". Kom en herontdek een beroemde compositie waarvan de raison d'être zo duidelijk Frans was en die het verdient om te worden afgewisseld met werken van hedendaagse pianist-componisten uit Parijs, zoals Louis Adam en Daniel Steibelt.
Wanneer?
Contactgegevens
Georganiseerd door
Prijzen en voordelen
Basistarief | € 20,00 |
Jongeren | € 10,00 |