Openingsweekend Drongenhofkapel met kunstwerken van Berlinde De Bruyckere, Dirk Braeckman en Wim Delvoye
Info
Het project ‘Drongenhofkapel’ kwam tot stand als een voorbestemd toeval. Het aangekochte kunstwerk ‘Honte, 2018-2019’ van Berlinde De Bruyckere kon niet onmiddellijk op zijn definitieve plaats opgesteld worden. In plaats van het opgeborgen te laten was het de wens om het werk te kunnen delen met een groter publiek. Kunstenaar en verzamelaar gingen samen op zoek naar een plaats waar het werk in afwachting van zijn definitieve bestemming kon worden tentoongesteld. Zo kwamen ze uit bij dit laatgotische pareltje in deze historische wijk van de stad: de kapel van het Drongenhof. In de ontwijde kapel heerst een sfeer van leegte en sereniteit. De aarden vloer benadrukt de naaktheid wat haar zo inspirerend maakt. Die leegte lijkt te wachten op een nieuwe invulling. De zuiverheid van de ruimte doet verstillen en zoeken naar herinneringen uit een ver verleden. De leegte van de kapel is hierdoor een uitgelezen plek waar de kunstwerken kunnen dialogeren met elkaar en met de ruimte. ‘Trans Parity, 2000’ van Wim Delvoye grijpt terug naar het aloude glasraam. Licht was en is nog steeds een belangrijk onderdeel in de Drongenhofkapel. De gotische glasramen werden vernield maar nooit vervangen. Alle raamopeningen werden dichtgemetseld tot Wim Delvoye in 2000 één glasraam installeerde in een spitsboog waar ooit een gotisch glasraam zat. Dankzij dit raam valt er de hele dag door licht binnen in de kapel. In de andere spitsbogen heeft de tijd zijn werk gedaan. Tal van spleetjes en kleine openingen zijn ontstaan in het metselwerk waardoor licht op een poëtische manier naar binnen valt en speels de oude bakstenen streelt. ‘Honte, 2018- 2019’, het werk van Berlinde De Bruyckere, neemt de plaats in van het afwezige altaar. De massieve leisteen verhoudt zich tot het jonge veulen zoals de dood tot het leven. De miljoenen jaren oude metamorfe steen met zijn rijke geschiedenis draagt het veulentje dat amper één dag oud is. Het veulen als offer, als Agnus Dei verwijst naar de christelijke iconografie. De belichting van Chris Pype benadrukt op subtiele wijze het gehavende plafond en brengt een aparte sfeer in de kapel. Licht en schaduw geven aan het werk een extra dimensie. ‘Hemony’ (2012), het videowerk van Dirk Braeckman, voorziet de kapel opnieuw van klokken. Vanouds werden kerkklokken gebruikt om erediensten aan te kondigen. De kunstenaar nam zijn werk op in de Nieuwe Kerk in Amsterdam en vond er in deze kapel een uitgelezen plaats voor. Dirk Braeckman koos bewust voor een projectie op de ruwe muur waardoor de klok als het ware versmelt met het gebouw. De oneffenheden van de muur, het oude raam en zelfs de gaten in het metselwerk worden daardoor onderdeel van het werk. Het is pas bij het verlaten van de kapel, op een vrij onverwacht moment dat we het kunstwerk ontdekken. Elk werk heeft een connectie met de ruimte en de geschiedenis van de kapel. Daarnaast staat het kunstwerk van Wim Delvoye ook symbool voor het kortstondig moment van levensdrift of Eros, wat in schril contrast staat met Thanatos of de dood, het eeuwige, dat vervat ligt in het werk van Berlinde De Bruyckere. Ook het kunstwerk van Dirk Braeckman bezit een erotische lading en zijn perpetuum mobile herinnert aan het eeuwigdurende. Eros en Thanatos worden op een serene manier met elkaar verbonden. Het project ‘Drongenhofkapel’ brengt kunstwerken van drie Gentse kunstenaars bijeen en zal ook andere kunstvormen samenbrengen in de ruimte. De puurheid en eenvoud van de kapel inspireren. Het project wil andere kunstvormen uitnodigen tot een dialoog, die de bezoeker in deze verstillende ruimte op een intense manier kan beroeren. Openingsweekend ‘DRONGENHOFKAPEL' - 13.05.2021 – 16.05.2021 Open 10h - 18h - Voor een bezoek aan de kapel, reserveer een time-slot (op het uur of half uur). Mail naar events@drongenhofkapel.be, met vermelding van dag, time-slot en telefoonnummer.
Wanneer?
Contactgegevens
Prijzen en voordelen
Basistarief | Gratis |