U bent hier:

Wie zijn de winnaars van de Ultimas?

Wie zijn de winnaars van de Ultimas?

Ultimas

Heel wat koud zweet en klamme handjes gisteren in de Arenbergschouwburg - geen wonder, want daar werden de 'oscars van de Vlaamse Gemeenschap' uitgereikt, of zeg maar: de Ultimas. Het werd een feestavond waarop maar liefst twaalf personen of organisaties het beeldje 'La Ultima Isla' van kunstenaar Philip Aguirre in de handen kregen gestopt door minister Gatz, plus natuurlijk een grote geluksvogel die met de Prijs voor Algemene Culturele Verdienste aan de haal ging.

And the winner is...

Benieuwd naar de redenen voor hun bekroning? Lees hier hun korte profielen!

  1. Algemene Culturele Verdienste

    Wie is de grande dame van het Vlaamse theater? Er is maar één antwoord mogelijk: Viviane De Muynck (Foto © Kris Dewitte). Ze is een actrice die als geen ander haar vak beheerst. Je kent haar van haar rollen bij Needcompany, maar recent nog schitterde ze als de dementerende moeder van Tom Lanoye in de film 'Sprakeloos'. De jury looft haar uitzonderlijke talent en vakkennis, maar ook het feit dat ze in veel masterclasses en workshops een jonge generatie acteurs blijft inspireren.

  2. Cultureel ondernemerschap

    Paul Schyvens
    is de initiatiefnemer, bezieler en coördinator van De Roma in Antwerpen, maar ook van Sfinks, de Verenigde Werkhuizen Thassos en Rataplan. Zijn steun en engagement hebben de carrières van De Roovers, Jan Decleir en wijlen Julien Schoenaerts in de juiste richting geduwd. Paul Schyvens is behalve de denker, ook de doener. Hij poetst en kookt mee, je vindt hem in De Roma aan de ticketbalie, achter de bar en in de zaal. een terechte prijs voor 'de grootste vrijwilliger op de vloer'.

  3. Amateurkunsten

    Het Gents dansfestival en platform Gent Bougement is een inspirerend festival dat hedendaagse dans dichter bij de mensen wil brengen. Gent Bougement laat deelnemers proeven van de verschillende hedendaagse vormen van dans en zoekt daar eigenzinnige en inspirerende manieren voor. Zo slaagt het erin om de grenzen tussen professionele en amateurdansers op te heffen en op een nieuwe en verfrissende manier dans in de kijker te plaatsen.

  4. Circus (Lokaal cultuurbeleid)

    De Ultima voor Lokaal cultuurbeleid spreekt waardering uit voor de lokale initiatieven van bevlogen cultuurliefhebbers. OpgewekTienen is een schoolvoorbeeld van zo’n project. Deze open en onafhankelijke burgerbeweging wil haar stad ‘opwekken’: met een parade met 400 figuranten, met een door kunstenaars geleide bevraging over de toekomst van de stad, met een parkfestival, ruilkasten, een soepcafé, een volkstuinensite... en zoveel meer.

  5. Beeldende kunst

    Philippe Van Snick (°1946) bouwt sinds de jaren zestig gewetensvol aan een veelzijdig en uniek oeuvre, met schilderkunst als uitgangspunt. Zijn artistieke strategie bestaat uit een zelf ontwikkeld ordeningssysteem van kleur- en tekenpatronen. Zijn uitgesproken fysieke, tactiele omgang met materialen leidt tot een minimale, maar heel betekenisvolle uitdrukkingsvorm. De voorbije jaren brachten erg gewaardeerde solotentoonstellingen zijn werk naar een internationaal publiek.

  6. Film

    Johan Grimonprez is een artiest wiens werk de pure cinema overstijgt, terwijl hij tegelijk toch échte cinema maakt. Heel zijn oeuvre getuigt van zijn kritische maar genuanceerde stem. Zijn meest recente film ‘Shadow World’ is voorlopig de kers op de taart: het is een moedige documentaire die de immens complexe realiteit van de internationale wapenhandel blootlegt.

  7. Podiumkunsten

    Moussem ontstond in 2001 als een festival dat zich richtte op de niet-Westerse cultuur, maar evolueerde al snel naar een nomadisch kunstencentrum met een permanente werking. De organisatie, onder leiding van Mohammed Ikoubaân, bevraagt de heersende artistieke canon en reflecteert over de gevolgen van de globalisering, veroorzaakt door nieuwe en oude migratiestromen. Met de specifieke inzet bevindt Moussem zich uiteraard op een maatschappelijk bijzonder urgent speelterrein, dat ook door de kunstensector als acuut wordt ervaren.

  8. Architectuur (Vormgeving)

    Het werk van het jonge, Vlaamse architectenduo Gijs Van Vaerenbergh overstijgt, verlegt en doorbreekt op consequente en onnavolgbare wijze de grenzen van hun discipline. Het doorkijkkerkje in Borgloon, het labyrinth in C-Mine, de arcade in Kruibeke,... telkens brengt de poëzie in staal en steen van Gijs Van Vaerenbergh kleur in het landschap.

  9. Sociaal-cultureel volwassenwerk

    De vereniging Femma is erin geslaagd om te blijven evolueren en zichzelf steeds heruit te vinden, zodat de organisatie zelfs na 100 jaar nog steeds sociaal-cultureel relevant is en vandaag op de kaart staat. Femma richt zich nog steeds tot de basis (vrouwen), maar door actuele thema’s te laten terugkomen in hun activiteiten wordt die basis doordrongen van nieuw gedachtegoed. Nog belangrijker dan hun durf om te evolueren in look & feel, is dat de vereniging is blijven nadenken over de rol van de vrouw in de maatschappij.

  10. Muziek

    Coely is al jaren de talk of the town maar in 2017 won ze 2 MIA’s, realiseerde ze een indrukwekkende tournee en bracht haar eerste langspeler uit. Wie haar live aan het werk zag, twijfelt er niet aan: zelfs de grootste podia maakt zij de hare. Met een natuurlijke flow brengt ze raps én soul zoals we dat in ons land nog niet eerder zagen. Het lijdt geen twijfel dat we nog veel zullen horen van deze grote kleine dame uit het rustige Dendermonde.

  11. Letteren

    Dichteres Miriam Van hee (°1952) heeft een scherp oog voor de kleine bijzonderheden die ons in het dagelijkse leven dreigen te ontglippen. In “als werden wij ergens ontboden”, haar in 2017 verschenen dichtbundel, confronteert ze ons door haar beeldrijke poëzie met individuele indrukken die evenwel universele gevoelens uitdrukken.

  12. Immaterieel erfgoed (Roerend erfgoed)

    Het Museum Plantin-Moretus onderscheidt zich van andere historische huizen omdat het het best bewaarde historische huis in Vlaanderen is. Met een uitbreiding en herinrichting ging het museum in 2016 een nieuwe fase in. De vernieuwing toont hoe een eeuwenoud museum binnen de strikte regels van de Unesco erfgoedzorg toch actueel kan worden. Het museum spreekt een divers publiek aan en ook jongeren appreciëren de onderdompeling in het historische verhaal tijdens hun bezoek.

  13. BILL-Award

    BILL besloot Carla Swerts (25) uit Diest te nomineren voor de BILL Award omwille van het interdisciplinaire karakter van haar werk. Vertrekkende vanuit de tekenkunst - ze omschrijft zich als ‘een romantisch landschapskunstenaar’ - slaat ze de brug naar fotografie, installatiekunst en literatuur. Zo groeide haar boek ‘Woestijngetijden’ uit tot een uniek totaalkunstwerk.

 Meer informatie? www.ultimas.be