U bent hier:

UITGESTELD Tentoonstelling Denmark

Marks and remarks
Periode: is uitgesteld
De Belgische kunstenaar Denmark (pseudoniem van Mark Robbroeckx, Wilrijk °1950) is al van in het begin van de jaren 70 van mening dat de toevloed aan informatie een zekere bedreiging inhoudt . Daarbij stelt hij zich de vraag: 'Zijn wij zo informatiezuchtig dat wij ons moeten overladen met kranten, tijdschriften, afschriften... die toch voor de vuilnisbak bestemd zijn?' Denmark stelt het buitensporige verkeer van bedrukt papier aan de kaak. Paradoxaal genoeg wordt deze maatschappij die zoveel (papier)afval voortbrengt, gekenmerkt door een obsessie om alles te bewaren en te ordenen. De vele opslagplaatsen zijn als slaapkamers van ons collectief geheugen. De documenten liggen er te wachten tot iemand op het idee komt om ze te gebruiken voor... een zelf te schrijven boek of document. Denmark koestert absoluut geen haat ten aanzien van literatuur zoals dat bij totalitaire regimes het geval is. Zijn strijd richt zich vooral op 'futiele geschriften, het snobisme van een artificiële cultuur, de geeuwhonger van het gedrukte papier'. Eind van de jaren 80 van de vorige eeuw beschouwde hij zichzelf als een romantische verdediger van de Gutenbergmelkweg en dit aan de vooravond van het scharniermoment waarbij het mensdom volledig dreigde over te schakelen op digitale informatisering. Wat inmiddels bewaarheid is geworden. Alles wat gedrukt is, komt in aanmerking voor de pers, de lijmschroef of de bandschuurmachine. Samendrukken, maar ook snijden, vernietigen, verpulveren, lijmen, inbinden ... Technisch gezien wordt het concept feilloos gerealiseerd. Het beeldend oeuvre van Denmark vormt als het ware een intiem journaal van een individu in strijd met hedendaagse gedrukte media als informatief universum waarbij het menselijk weten wordt gereduceerd tot een stille getuige. Een papieren droom. Bibliothecaris Jan Van Herreweghe raakte zeer onder de indruk van het beeldend oeuvre van Denmark, temeer daar de thematiek hem bijzonder na aan het hart ligt. Op zijn manier - het schrijven van een cyclus boeken met als overkoepelende titel Het menselijk tekort bij een teveel aan papier - is hij bezig met het in vraag stellen van de informatiestroom. De problematiek van het 'vernietigen' van boeken komt ook ter sprake in Al te luide eenzaamheid van Bohumil Hrabal en De voorlezer van 6:27 van Jean-Paul Didierlaurent. Denmark. Ar(t)chives Archieven ogen misschien saai, maar zijn zelden onschuldig. Etymologisch verwijst het woord 'archief naar het Griekse archij, wat 'macht' of 'heerschappij' betekent. Archieven zijn depots van documenten die machtsconstellaties staven of historische (re)constructies onderbouwen. Daardoor leveren ze de middelen om de bestaande gang van zaken te legitimeren. Anderzijds bevat het archief ook het potentieel tot verandering en kritiek. Het is niet toevallig dat diverse kunstenaars zich bedienen van archieven als fysiek materiaal of van archiefwerk als artistieke strategie. Denmark doet beide. In 1972 studeert Denmark (Mark Robbroeckx, °Wilrijk, 1950) af als licentiaat kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Gent. In hetzelfde jaar ontstaat een van zijn allereerste werken, Doorgeschrapte studieteksten. Om de essentie van zijn cursussen definitief mentaal te verwerken moet deze student ze eerst 'omwerken', d.w.z. manueel onleesbaar maken. Deze bijna rituele handeling vormt de grondslag van zijn latere oeuvre. Het schrappen maakt al snel plaats voor snijden. Denmarks boekversnijdingen vormen een poging om achterhaalde informatiedragers een nieuwe betekenis te geven als drager van artistieke betekenissen. De Dode letters en Dode archieven zijn dan ook ambivalent: ze getuigen van Denmarks haat-liefde verhouding met kennisproductie en informatieverwerking. Op zoek naar de essentie (Multum, non multa is zijn motto) ontwikkelt Denmark een artistieke praktijk die zich uitbreidt met het plooien, schroeven, vlakschuren, lijmen, invriezen, onder water en in gelatine of paraffine bewaren van informatiedragers als boeken, kranten en tijdschriften. Daarbij wordt niet alleen de informatiewereld maar ook de kunstwereld geviseerd. In die zin sluit Denmarks oeuvre nauw aan bij de institutionele kritiek van de jaren 70. Zowel het idee van de herlezing (relecture) als dat van de herwerking (recycling) staat centraal. Vele van zijn werken hebben te maken met de beeldende kunstpers. Denmark was getuige van hoe de hedendaagse kunstmagazines, die ontstonden in de revolutionaire late jaren 60 en de vroege jaren 70, evolueerden van kritische en emanciperende informatiedragers tot glossy, door de kunsthandel gefinancierde, advertentiebundels. Ze vormen een cruciale schakel in het systeem van de kunsthandel. Denmarks archief-installaties kunnen niet alleen gelezen worden als onconsulteerbare en dus weerbarstige archieven. Deze werken fungeren immers ook als bescheiden stoorzenders. Het zijn hedendaagse vanitas-stillevens die ons confronteren met het hysterische informatiefetisjisme van de laatste decennia. Het is dan ook niet toevallig dat Denmark zijn werk vaak presenteert in oorden waarin het verzamelen en het archiveren centraal staan of stonden. Naast galerieën en musea, exposeerde hij regelmatig in openbare archieven en bibliotheken. In 2010 was hij al eens te gast in de Bibliotheek Harelbeke. Toen presenteerde hij een aantal werken onder de titel Genadeloze boekenliefde. Een decennium later keert hij graag terug en presenteert hij een reeks nooit eerder getoonde werken onder de titel marks and remarks. Naar de tekst van Johan Pas, 2020 / www.denmark-artist.com

Bron: UiTinVlaanderen.be

Info

Waar Bibliotheek Harelbeke
Eilandstraat 2
8530 Harelbeke

Hoe geraak ik hier?

Wanneer

tot

Veel activiteiten zijn geannuleerd of uitgesteld en musea, concertzalen, theaters, sportclubs ... sluiten even de deuren. Check voor de zekerheid bij de organisator. Intussen blijft UiTinVlaanderen je inspireren met met online concerten, voorstellingen en films.
Organisatie Bibliotheek Harelbeke
Contact info.bibliotheek@harelbeke.be
Trefwoorden Bibliotheek Harelbeke