Info
Soirée MuzE neemt je mee achter de coulissen van het Mechelse erfgoed. We nodigen telkens een deskundige uit die je gepassioneerd én op een toegankelijke manier vertelt over zijn of haar onderzoek. Zo maak je kennis met de vele gezichten van erfgoed en leer je meer over de petite histoire en de mijlpalen uit onze geschiedenis. Elke reeks van Soirée MuzE bundelt vier lezingen rond een centraal thema.
Het procedé om textiel zwart te verven was complex en arbeidsintensief. Dit verklaart de kostbaarheid en de status waarmee de zwarte kleur verbonden werd. Er is in de natuur namelijk geen enkele plant of mineraal die textiel op een duurzame manier zwart kan maken. Niettemin ontwikkelden zich verschillende manieren om toch deze kleur te bekomen. De verschillende procedures leidden tot verschillende intensiteiten van zwart. Door de complexiteit van de kleurmethode was het zwartverven een dure aangelegenheid. Dit leidde ertoe dat ververs de strenge voorschriften van de overheid niet altijd even nauw opvolgden. Het was bijvoorbeeld verboden om ingrediënten zoals ijzerslijp, ijzervijlsel en hamerslag te gebruikten voor het verven van wol. Voor het verven van zijde daarentegen waren deze ingrediënten wel toegelaten. Om het productieproces van de textielververij te begrijpen, is het bestuderen van louter geschreven bronnen niet voldoende. De technologie of ‘de wetenschap van het proces van het maken’ vormt een belangrijk onderdeel van onze kennis, en geeft waardevolle informatie over het verversambacht en de gebruikte ingrediënten. Om te achterhalen of de ingrediënten in de historische recepten wel degelijk gebruikt werden door de ververs, was er nood aan goed bewaarde historische zwartgeverfde textielen. Belangrijk waren ook een aantal stalenboeken en handelscorrespondentie uit vijf Belgische archieven, daterend van 1650 tot 1850.
In samenwerking met Musea en erfgoed Mechelen, Stedelijk Museum Hof van Busleyden
Begeleiders: Natalia Ortega Saez
Het procedé om textiel zwart te verven was complex en arbeidsintensief. Dit verklaart de kostbaarheid en de status waarmee de zwarte kleur verbonden werd. Er is in de natuur namelijk geen enkele plant of mineraal die textiel op een duurzame manier zwart kan maken. Niettemin ontwikkelden zich verschillende manieren om toch deze kleur te bekomen. De verschillende procedures leidden tot verschillende intensiteiten van zwart. Door de complexiteit van de kleurmethode was het zwartverven een dure aangelegenheid. Dit leidde ertoe dat ververs de strenge voorschriften van de overheid niet altijd even nauw opvolgden. Het was bijvoorbeeld verboden om ingrediënten zoals ijzerslijp, ijzervijlsel en hamerslag te gebruikten voor het verven van wol. Voor het verven van zijde daarentegen waren deze ingrediënten wel toegelaten. Om het productieproces van de textielververij te begrijpen, is het bestuderen van louter geschreven bronnen niet voldoende. De technologie of ‘de wetenschap van het proces van het maken’ vormt een belangrijk onderdeel van onze kennis, en geeft waardevolle informatie over het verversambacht en de gebruikte ingrediënten. Om te achterhalen of de ingrediënten in de historische recepten wel degelijk gebruikt werden door de ververs, was er nood aan goed bewaarde historische zwartgeverfde textielen. Belangrijk waren ook een aantal stalenboeken en handelscorrespondentie uit vijf Belgische archieven, daterend van 1650 tot 1850.
In samenwerking met Musea en erfgoed Mechelen, Stedelijk Museum Hof van Busleyden
Begeleiders: Natalia Ortega Saez
Wanneer?
Afgelopen
Contactgegevens
Georganiseerd door
Prijzen en voordelen
Basistarief | € 6,00 |
UiTPAS met kansentarief - 1.00 | € 1,00 |
UiTPAS | Kansentarief met UiTPAS Mechelen € 1,00 |
UiTPAS-Punten
Spaar hier een punt en geniet van deze voordelen: