Info
De tentoonstelling 'Ze heeft vele namen' van de Spaanse kunstenaar Dora García biedt een overzicht van enkele van de belangrijkste performances, tekeningen, installaties, gedrukte media en films die zij gedurende haar drie decennia durende carrière heeft gerealiseerd. De praktijk van Dora García houdt verband met gemeenschappelijkheid en individualiteit in de hedendaagse samenleving. García verkent het politieke potentieel van marginale posities en huldigt excentrieke personages en antihelden. Die personages staan geregeld centraal in haar filmprojecten, zoals 'The Joycean Society' (2013), 'Segunda Vez' (2018) en 'Amor Rojo' (2023). Een essentieel aspect in García’s werk is de verwevenheid met politieke bewegingen zoals het feminisme, en de manieren waarop die de openbare ruimte innemen. De notie van ‘collectiviteit’ speelt een grote rol in haar werk, en heeft betrekking op het politieke potentieel van liefde, vriendschap, kameraadschap, manieren van werken en manieren om sociale omgevingen te transformeren. Deze tentoonstelling is de eerste die zich richt op een centraal element in het werk van García, namelijk haar op performance gebaseerde praktijk. Die bevindt zich op het snijvlak van beeldende kunst en podiumkunst. Tekeninstallaties, voorwerpen en ruimtes worden geactiveerd met performances waarvan sommige een uitgeschreven script volgen. 'Ze heeft vele namen' beschouwt de relaties tussen het publiek, het kunstwerk en de ruimte en gebruikt daarvoor het gebaar van tekenen, schrijven en de handeling van het spreken. García’s werk verwijst naar teksten van onder meer de Franse psychoanalyticus Jacques Lacan, de Ierse romanschrijver James Joyce, de Argentijnse psychoanalyticus Oscar Masotta, de Chicana-Tejana schrijver-activist Gloria Anzaldúa en de Russische revolutionair-schrijver Alexandra Kollontai. De titel van de tentoonstelling citeert een gedicht uit Anzaldúa’s boek 'Borderlands/La Frontera' (1987) waarin ze de manier waarop wij identiteit begrijpen in vraag stelt door het voor te stellen als een omstreden sociaal, psychologisch, politiek en cultureel concept. Anzaldúa’s ideeën sluiten nauw aan bij de kritische praktijk van García, die in haar werk verwijst naar het samenkomen van culturen, de klassenstrijd en verschillende interpretaties van ‘grenzen’ in verhouding tot fysieke en mentale ruimten. García’s nieuwe speelfilm 'Amor Rojo' (2023) gaat in het kader van deze tentoonstelling in première. Het werk maakt deel uit van een groot onderzoeksproject gebaseerd op de historische figuur van Alexandra Kollontai, Sovjet revolutionair en radicaal feminist. De experimentele film belicht de Europese en Latijns-Amerikaanse geschiedenis van meer dan honderd jaar feminisme en onderzoekt hoe transnationale vormen van feminisme samenhangen met de ecologische en postkoloniale strijd. De meest recente golf van feminisme in Latijns-Amerika onderschrijft Kollontai’s stelling die zegt dat feminisme verder moet gaan dan de strijd voor gelijke rechten, en dat een volledige mentaliteitsverandering, een gehele omverwerping van de maatschappij, noodzakelijk is. In het kader van de tentoonstelling 'Ze heeft vele namen' biedt het M HKA een uniek programma met performances, screenings en activiteiten aan, waaronder een filosofisch café, leessessies in groep en rondleidingen door experten. Het volledige programma wordt gepubliceerd op de website.
Wanneer?
Open op:
- Dinsdag 11:00 18:00
- Woensdag 11:00 18:00
- Donderdag 11:00 18:00
- Vrijdag 11:00 18:00
- Zaterdag 11:00 18:00
- Zondag 11:00 18:00