Ruimte
van tot

Ruimte, hoe nabij ze ook is

Waar?

CC Palethe

Jeugdlaan 2
3900 Overpelt (Pelt)

Wanneer?

  • tot
  • tot
  • tot

Prijs

Basistarief: Gratis

Kansentarief met UiTPAS Pelt: Gratis

Over deze activiteit

Ruimte is voor de wereld van de beeldende kunst een evidentie. Visuele kunst engageert zich in het creëren van twee- of drie-dimensionele ruimtes. De toeschouwer kan het oppervlak afgrazen met zijn ogen of er zich in verplaatsen. In kunsthistorische zin waren het vaak representaties van de bestaande wereld, van de zichtbare realiteit. Sinds het modernisme treffen we ruimtelijkheid uitgezuiverd aan in abstracties, in vervormingen van het kubisme of in visuele illusies van het surrealisme. Hoezeer de techniciteit van het geometrisch perspectief ook zijn stempel heeft gedrukt op wat academisch binnen het kader was toegelaten, de artistieke vrijheid heeft daar graag een loopje mee genomen. Tijdens deze expo kan je genieten van het werk van Peter Weidenbaum, Elise Berkvens, Marcel Hoeben en Mike Carremans. Deze tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met Off Off Off en curator Joannes Késenne. Peter Weidenbaum werd op 25 juli 1968 geboren in Antwerpen. Het werk van Weidenbaum laat zich niet inschrijven in stijlelementen of constante. Het is eerder een onderzoek naar onze beeldcultuur en het materialiseren van gedachten binnen de context van de kunst. Wij kijken met ons brein. Dat is het uitgangspunt van zijn beeldonderzoek. Weidenbaums werk is een reactie op de dictatuur van de werkelijkheid en een zoektocht naar het metafysische. Tijdens de recente periode schilderde Weidenbaum een reeks werken onder de noemer 'Conservatory'. Schilderijen van een stuk afgeschermde natuur. Planten in een serre op zoek, zoals de schilder, naar het licht. Een oude druivenserre in Overijse of de botanische tuinen in Luik zijn de plaats van inspiratie. De contrasten tussen de hoogwitten en de diepzwarten in deze reeks zijn een directe link met de manier van schilderen die Gustave Courbet in zijn sneeuwlandschappen toepaste. Het conflict tussen de cultuur en de natuur heeft nog nooit zo een hoog spel gespeeld. Daardoor zijn we terug in de romantiek beland zegt Weidenbaum over deze reeks schilderijen. During the recent period, Weidenbaum painted a series of works under the heading 'Conservatory'. Paintings of a piece of protected nature. Plants in a conservatory looking, like the painter, for the light. An old grape greenhouse in Overijse or the botanical gardens in Liège are the place of inspiration. The contrasts between the high whites and the deep blacks in this series are a direct link with the way of painting that Gustave Courbet used in his snow landscapes. The conflict between culture and nature has never played such a high game. This had brought us back to romanticism, says Weidenbaum about his series of paintings. Marcel Hoeben leeft en werkt in Sint Huibrechts Lille en is actief binnen Artisit, bracht werk op groepstentoonstellingen van het Labo, mede oprichter van De Elf, oefent zich met Einstein Airlines en bouwt een kunstverzameling uit sinds 1984: De Collectie Noord-Limburg. Deze waarnemer is bijzonder begaan met de wijze waarop - vanuit een surrealistisch perspectief - willekeurige objecten in een 'toevallige' ontmoeting tot verrassende effecten komen. Met verschillende materialen en technieken brengt hij beelden omtrent de site en omgeving vanuit zijn bezig zijn. Zelfs 'vlak' werk blijkt assemblagewerk. Maar zodanig geïnstalleerd om zowel even humorvol, als diepgravend de aandacht aan te scherpen. Zijn kunst zit vol dubbele bodems en mystiek-religieuze reflecties. In 2013 bracht hij nog samen met Ingrid Loos een Duo-tentoonstelling in de Kapel van het Pensionaat Cultuurcentrum De Breughel en onderzocht de "Structuur" van de "Ruimte" vanuit existentieel-fenomenologisch standpunt. In 2016 brengt hij nieuw werk in de ruimte van de Kapel van het Pensionaat Cultuurcentrum De Breughel betrokken en vanuit de "Omgeving". Binnen deze context en een telefonische ontmoeting met Mike Carremans ontstaat de installatie: "Deel van de Mantel". Het Sint Maarten verhaal gebracht met veertig Paraplu's. De afgelopen jaren verlegde Mike Carremans de focus van zijn artistieke praktijk van schilder- naar tekenkunst. Waar hij in zijn schilderijen de status van het schilderen als weergave van de werkelijkheid onderzoekt, trekt hij dit in zijn getekende werk verder door de hiërarchie tussen het origineel en de kopie te bevragen. Hiervoor focust de kunstenaar zich vooral op gebreken die inherent zijn aan specifieke beeldreproductiemethodes. In de opbouw van zijn schilderijen hanteerde hij veel van deze methodes, zoals het gebruik van carbonpapier, stencils en fotokopieën. Door het uitpuren van deze methodes lossen de schilderijen van Carremans haast letterlijk in thinner op en rest er enkel nog de vraag hoe de kopie zich tot de werkelijkheid verhoudt en wat die werkelijkheid dan exact inhoudt. Carremans' tekeningen zijn doorslagen van foto's gemaakt op carbonpapier waardoor het eindresultaat zowel het origineel als haar kopie is. Wat rest van de tekening die hij op foto maakt is nauwelijks zichtbaar en tracht hij terug te visualiseren door er een stencil van te maken op een nieuw blad. Hierdoor verdwijnt elk restant van het origineel en resten er enkel nog twee kopieën die mekaars spiegelbeeld zijn. De verschuiving van schilderen naar tekenen impliceerde ook een shift van het atelier naar de dagdagelijkse leefomgeving van zijn eigen huis als werkplek. Het is uit deze omgeving dat de kunstenaar zijn beelden selecteert. Dit zijn geen zorgvuldig opgebouwde composities maar sporen van het leven van alledag. Sporen die ook als spookbeelden doorheen het werk meanderen en nieuwe betekenislagen creëren. Elise Berkvens: De beleving van de ruimte kan worden bepaald door waar je je aandacht op richt: een subjectieve beleving. Hoe kan een ruimte met nieuwsgierigheid en frisheid benaderd worden? Is de ruimte altijd hetzelfde, of bepaalt het gevoel van een bepaalde dag ook deze ruimte? De linken die te leggen zijn naar herinneringen, dromen, verleden, toekomst, bepalen die ook mee? Alsook de hint van inmenging van identiteit en omgeving? Het schijnbare onvermogen om de ruimte alleen als een ruimte te zien fascineert Elise Berkvens. Berkvens' "ruimtes" ontstaan door een "niet weten" hoe een ruimte direct te benaderen in haar schilderijen. Het proces van het schilderen, het waarnemen, wordt aangegaan aan de hand van een afwegen, registreren, uitfilteren van verschillende doorkijkjes, perspectieven, schaduwen, die los van elkaar lijken te staan maar op het doek een samenspel vormen. Deze stappen zijn niet waarneembaar en tegelijkertijd essentieel voor de manier waarop de waarnemer het beeld binnen kan treden. Het verlangen om alles tot een geheel te zien, druipt van het doek af: het idee van een vastomlijnde ruimte lijkt te verdwijnen. Werelden in werelden komen naar voren en verschuiven weer naar de achtergrond. Optimisme en zwaarmoedigheid hand in hand, alsook het vastomlijnde en de vloeibaarheid. Concrete ruimtes en denkbeeldige "mentale" ruimtes in een beeld. Kan het schilderij als een weergave van het waarnemen gezien worden? Of een ruimte waarin je mag waarnemen? Met geen definitief start- of eindpunt? Het onvermogen en verlangen om tijd stop te zetten in een ruimte treedt op waar het ontdekt wordt. Hoe kan er bij een herinnering of droom gebleven worden en tegelijkertijd een nieuwe ruimte worden ervaren in het huidige moment? De complexiteit van dit alles te willen vatten, het voorbijgaande karakter van alles en tegelijkertijd de tijdloze uitnodiging om de ruimte te beleven staan centraal.

In de kijker

IJspistes en schaatsbanen in Vlaanderen

Verder lezen 

6 lichtfestivals in Vlaanderen

Verder lezen 

Naar het museum met je baby of peuter

Verder lezen 

Hier kan je Sinterklaas ontmoeten

Verder lezen 

7x spanning en avontuur voor kinderen

Verder lezen 

8x avontuurlijk wandelen met kinderen

Verder lezen 

5 oorlogsmusea in Vlaanderen en Brussel

Verder lezen 

7 musea midden in de natuur

Verder lezen 

3x pompoenpret

Verder lezen 

Expo's in het najaar: 5 onmisbare tentoonstellingen

Verder lezen 

34 gezellige en kleinschalige bioscopen

Verder lezen 

8 knisperende herfstwandelingen

Verder lezen 

Heerlijke herfst: 9 leuke activiteiten met kinderen

Verder lezen 

10x dierplezier met kinderen

Verder lezen 

5 musea voor kleine dierenvrienden

Verder lezen 

7 expo's om je kinderen mee naartoe te nemen

Verder lezen 

7x cultuur in de natuur

Verder lezen 

5x op tocht zonder te wandelen of te fietsen

Verder lezen 

Gent met kinderen: 9 tips voor een vree wijze citytrip

Verder lezen 

8 prachtige tuinen om in weg te dromen

Verder lezen 

De 7 leukste rommelmarkten van Vlaanderen

Verder lezen 

Opvallende architectuur die ook kinderen boeit

Verder lezen 

9x wonderlijke machines ontdekken met kinderen

Verder lezen 

6x toegankelijk wandelen in het groen

Verder lezen 

5 musea met een meeslepende audiogids

Verder lezen 

7x erfgoed ontdekken

Verder lezen