U bent hier:

Nikita Kadan | The Beautiful Colonizer

Tentoonstelling Meerdere kunstvormen

Nieuwe schilderijen, houtskooltekeningen en collages van Nikita Kadan zijn gebaseerd op het combineren van beelden die betrekking hebben op drie verschillende thematische gebieden: het lot van socialistische monumenten in Oekraïne, vernietigd tijdens de periode van de 'decommunisatiepolitiek' die begon in 2014; Oekraïense avant-garde kunst van 1920 en de huidige debatten over de 'nationale' en 'universalistische' interpretaties ervan; collectieve rituelen van Oekraïense jongeren, waaronder nationalistische fakkelmarsen en kosmopolitische techno-partijen in Kiev. Door het combineren van verschillende visuele technieken en het overlappen van verschillende soorten beelden (geciteerd uit kronieken van het Oekraïense sociale leven, uit vroegere en huidige politieke propaganda en uit de kunstgeschiedenis) beschrijft Kadan gecompliceerde relaties tussen de post-Sovjet heroverweging van XX eeuwse ervaringen en zones van collectief geheugenverlies, tussen internationalisme en nationalisme, tussen historisch en hedendaags. Een van de centrale vragen die 'The Beautiful Colonizer' oproept, is of men de Sovjetperiode van de Oekraïense geschiedenis kan omschrijven als 'kolonisatie' en hoe relevant het is om de post-Sovjet-tijdperkelijkheid van het land te bekijken door middel van postkoloniale lenzen.
Volgens Katerina Gregos navigeert 'Nikita Kadan's werk schrijnend op het ingewikkelde terrein tussen verschillende politieke ideologieën, waarbij ze hun eendimensionale definities van utopie of dystopie overstijgt om de gevolgen van hun praktijken met een objectiever oog te onderzoeken. Tegelijkertijd oefent zijn praktijk een kritiek uit op de neokapitalistische orde die in de plaats is gekomen van de socialistische idealen en waarden in de voormalige Sovjetlanden - hoe gebrekkig ook - die een sociaal vacuüm hebben achtergelaten dat nog moet worden opgevuld'*. 
 De film "Documenting Cxema" van Yarema Malashchuk en Roman Himey gewijd aan de grootste Rave in Oekraïne wordt getoond als een interventie bij de tentoonstelling in dialoog met het werk van Nikita Kadan.
*Katerina Gregos, 'Over de politiek van de transformatie', 2015
Van 'Nikita Kadan. Gisteren, Vandaag, Vandaag', uitgegeven door galerie Transit, Mechelen, 2015.

Bron: UiTinVlaanderen.be

Info

Links
Waar galerie Transit
Zandpoortvest 10
2800 Mechelen

Hoe geraak ik hier?

Sommige activiteiten gaan mogelijk niet door omwille van corona-maatregelen. Kijk even op de site van de organisator.
Wanneer
Deze activiteit is afgelopen.
Originele datum: Van 9 februari 2020 tot 15 maart 2020
Prijs
Basistarief: 0,00 €
gratis
Organisatie galerie Transit
Verschenen artikels Wat is er deze week gratis te doen? (BILL)