U bent hier:

Mady Bonert zingt "Voorslaap" 20 gedichten van Herman de Coninck

Concert Klassieke muziek

De bijslaap kent u natuurlijk al. Maar de voorslaap?
Herman de Coninck heeft hem uitgevonden en in een gelijknamig gedicht vereeuwigd (in “Verspreide gedichten”). De Coninck heeft nog veel meer uitgevonden: hoe je de populairste dichter van Vlaanderen kan worden met zeer goede poëzie, hoe je met lichte toon zware onderwerpen aanpakt; hoe je liefde, seks en erotiek in poëzie binnenhaalt zonder obsceen, shockerend of uitdagend te zijn; hoe je over je vader, je moeder, je vrouw(en) en je kind schrijft zonder klef of tranerig te worden…
Het wordt tijd dat zijn gedichten gezongen worden. Muziek verduidelijkt en haalt poëzie uit de stille leeskamer, naar diverse podia. Als je van De Coninck houdt, zal je als componist de juiste toon vinden, tussen de grote en kleine kunst.
In de cyclus VOORSLAAP (22 liederen) brengen Mady Bonert (zang) en Marc Michaël De Smet (piano) een bloemlezing uit De Conincks verzameld werk: de drang om te schrijven, de gescheiden onhandige vader, de gecompliceerde ouder-kind relatie, de vroeg-speelse erotische poëzie, de grappige kolder van de (droevige) clown, de blues van de hectische stadsmens, de nuchtere, scherpe observator (De Coninck was lang Humojournalist), de onmacht over Auschwitz, het oud worden.
Mady Bonert
In mijn thuisland Luxemburg zong ik reeds als kind in het dorpskoor.
Mijn eerste muzikale stappen aan het Muziekconservatorium van de stad Ettelbruck zette ik met de studie viool met de bijhorende vakken, en harmonieleer. Op mijn zestiende mocht ik dan eindelijk beginnen met zangles bij mevrouw Carmen Welter-Jander. Dit resulteerde in een eerste prijs zang.
Geboeid door de stem behaalde ik een graduaat in de logopedie aan het “Institut Libre Marie Haps” te Brussel.
Vervolgens studeerde ik zang bij mevrouw An Willems aan het Lemmensinstituut te Leuven waar ik de graad van “Meester in de muziek, optie zang” behaalde.
Ter vervolmaking van mijn studies werkte ik o.a. met Charlotte Lehmann, Philippe Hüttenlocher (lied), Mia Besselinck (opera en lied), Harry Van Berne (Italiaanse barok tussen 1600 en 1700) en Rachel Ann Morgan (Engels lied).
Als soliste kreeg ik de kans werken uit te voeren (o.a. Dixit Domine/Haendel, Jauchzet Gott in allen Landen/Bach, Johannespassion/Bach, …) met dirigenten zoals Pierre Cao, Gaby Baltes, Marc Jacoby, Marion Michels, Claude Jacoby, Carlo Hommel, …
In kamermuziekverband vormde ik het duo “Les troveresses” met mijn vroegere harmoniedocente en gerenomeerde organiste Pascale Van Coppenolle, waarmee ik o.a. het project “Das Weibliche im 17ten Jahrhundert” vertolkte.
Met de Luxemburgse pianist Claude Weber nam ik de “Mélodies de compositrices luxembourgeoises: Helen Buchholtz et Lou Koster” op. In meerdere concerten kwamen ook andere vrouwelijke componisten aan bod, zoals Rebecca Clarke, Lilly Boulanger, Grete Von Zieritz, …
Sinds jaren ben ik vaste zangeres bij het kamerkoor voor hedendaagse muziek AQUARIUS, olv Marc Michaël De Smet, waarmee ik ook herhaaldelijk als soliste optreed. Meerdere CDopnames spruitten hier uit voort.
Ook werk ik sinds verleden jaar intens aan verschillende projecten samen met Marc M. De Smet, die ik eveneens beschouw als mijn coach.
Mijn passie voor zang probeer ik door te geven aan mijn leerlingen aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Lier.
Meer info: www.madybonert.be

Marc Michaël De Smet (°1948)
Curriculum vitae, levensloop, muzikaal dan.
Al tijdens zijn opleiding tot cellist de dirigeermicrobe te pakken: een studenten barokensemble, een paar amateurkoren.
Professionele directieopleiding in Nederland bij Lucas Vis. Gedeelde liefde voor de hedendaagse muziek.
Compositielessen bij Louis Andriessen. Aardig wat toneelmuziek.
Oprichter van De Nieuwe Muziekgroep (1983), het eerste grote instrumentale ensemble voor hedendaagse muziek in Vlaanderen. Veel creaties.
Oprichter van AQUARIUS (1995), het eerste Vlaamse kamerkoor voor hedendaagse muziek, eruggaande tot Bartok en Stravinsky.
Artistieke denk- en handelwijze sterk beïnvloed door Bertolt Brecht en Hanns Eisler.
Geliefde componisten: te veel om op te noemen. Norbert Rosseau, Hanns Eisler, Morton Feldman en Arvo Pärt zijn daar zeker bij. En Garret List. En Henry Purcell. En Kurt Schwaen.
En Beethoven. En James Macmillan. En ……

Bron: UiTinVlaanderen.be

Info

Waar De CORRIDOR cultuurcentrum Olmenlaan1 Wetteren
Olmenlaan,1
9230 Wetteren

Hoe geraak ik hier?

Wanneer
Deze activiteit is afgelopen.
Originele datum: zaterdag 14 september 2019
Prijs
Basistarief: 12,00 €; VVK: 10,00 €
€ 12,0
Organisatie De Corridor
Trefwoorden herman de coninck, Mady Bonert