U bent hier:

How history is made

Tentoonstelling Fotografie

Het landschap doet onmiddellijk denken aan Amerika. Een auto stopt in een met wolken bedekt landschap. Een persoon loopt als een schim langs de voorruit en een vrouw ziet men in de achteruitkijkspiegel met haar gezicht in de handen, haar ogen gefixeerd in de verte, op het dashboard een memo en een
Foto's 1972-1976

Het landschap doet onmiddellijk denken aan Amerika.  Een auto stopt in een met wolken bedekt landschap. Een persoon loopt als een schim langs de voorruit en een vrouw ziet men in de achteruitkijkspiegel met haar gezicht in de handen, haar ogen gefixeerd in de verte, op het dashboard een memo en een portemonnee. Het drama van het evenement wordt ondersteund door harde zwart-wit contrasten.
Dit spanningsvolle beeld neemt de kijker direct in zijn greep en roept vragen op over het achterliggende fotoverhaal.
Had het echtpaar ruzie en loopt de man weg of is er een ongeval in de middle of nowhere en loopt hij weg om hulp te krijgen?
Hier begint de eigen film in het hoofd.
Wat eruitziet als een scène uit een Amerikaanse film is geenszins een geregisseerd beeld, maar een snapshot van Herman van den Boom tijdens zijn eerste reis naar Amerika in 1976, hier met de Nederlandse fotograaf Toon Michiels en zijn vrouw.

Herman van den Boom werd geboren in 1950 in Essen, vlakbij de Nederlandse grens.
Hij studeerde eerst industrieel design in Eindhoven en Stockholm voordat hij in 1970 voor het medium fotografie koos.
Gedurende deze tijd werd hij vooral geïnspireerd door drie artistieke posities:
Eerst was er het bezoek in Stockholm aan de legendarische tentoonstelling "Anonieme Sculpturen" door Bernd en Hilla Becher, als tweede was er de ontmoeting met curator Coosje van Bruggen, partner van Claes Oldenburg en ten derde het samenwerken met Provo-fotograaf Cor Jaring en Happening fenomeen Robert Jasper Grootveld.
Herman van den Boom’s Amerika foto’s staan voor het moment om de documentaire aanpak te verlaten, en meer en meer beïnvloed te worden door pop art en conceptuele kunst.
De beslissende factor voor de toen pas 26-jarige om een eerste reis door Amerika te maken, was een solotentoonstelling in de 4th Street Photo Gallery in New York en een daaropvolgende stipendium. Zonder plan en alleen uitgerust met een 35-mm camera ging hij op reis.

De uitgestrektheid van het Amerikaanse landschap, het glinsterende licht, motels, neonreclames, billboards en vooral de autocinema's vingen hem op. In de resulterende beelden wordt duidelijk dat hij zich al had gedistantieerd van de klassieke opvatting van de landschapsfotografie, dat natuur en cultuur definieerde als een onverzoenlijk paar tegengestelden en, zoals Anselm Adams, het hymne volgde van een door de mens onaangeroerd landschap. De grote doorbraak werd gemaakt in de Amerikaanse fotografie in 1975 met de baanbrekende tentoonstelling "New Topographics", waaronder werken van Lewis Baltz, Stephen Shore, Robert Adams en de enige buitenlanders Bernd en Hilla Becher

In het midden van haar landschapsconceptie stond de gebouwde omgeving, en Lee Friedlander sprak later over 'Stadslandschappen'.
Ondanks de diversiteit van de afzonderlijke werken stapte men weg van het verhaal en lag de nadruk op de afdruk als een briljant individueel kunstwerk. Technisch gezien kunnen ze worden gekenmerkt door scherpte, tonaliteit en lage korreligheid.
Herman van den Boom was ook op zoek naar een nieuwe stijl en het is heel goed mogelijk om een verband te vinden tussen deze nieuwe landschapsopvatting en de foto's van hem. Technisch alleen, vallen verschillen meteen in het oog en zijn foto's zijn vaak korrelig en worden gekenmerkt door scherpe contrasten. Hij had geen Hasselblad of Leica, werkte met een TRI-X 400 Kodak-film, soms met rood filter, om een "La Nuit américaine" -effect te creëren en altijd zonder een statief. "Zelfs met een slecht potlood kun je goede tekeningen maken - het gaat allemaal om het beeld, het beeld, dat is de sleutel", zegt Herman van den Boom.




De tentoonstelling is elke dag open van 9 tot 20 uur.
Op feestdagen is de tentoonstelling gesloten.
Niet te bezichtigen van 11 tot 15 oktober.

Info

Waar GC de Zandloper
Kaasmarkt 75
1780 Wemmel

Hoe geraak ik hier?

Wanneer

tot

Open op:

  • Maandag - zondag van 9:00 tot 17:00
Leeftijd 18+
Prijs gratis
Organisatie de zandloper
Links

Taaliconen

Deze activiteit is ook interessant als je geen of niet zo veel Nederlands spreekt. Meer info
Trefwoorden één taalicoon