Hedendaagse Kunst en Architectuur Triënnale Brugge 2015
van tot

Hedendaagse Kunst en Architectuur Triënnale Brugge 2015

Waar?

historische binnenstad

't Zand 34
8000 Brugge

Wanneer?

Over deze activiteit

De Hedendaagse Kunst en Architectuur Triënnale Brugge 2015 bekijkt het actuele fenomeen van de globale verstedelijking vanuit het oogpunt van een beschermde historische stad. Wat als de vijfenhalf miljoen bezoekers die jaarlijks naar Brugge komen er in 2015 ook effectief zouden blijven wonen? Internationale kunstenaars en architecten gaan in dialoog met de Brugse straten, pleinen en Reitjes. HEDENDAAGSE KUNST EN ARCHITECTUUR TRIENNALE BRUGGE 2015THEMADe hedendaagse kunst en architectuur triënnale Brugge 2015 vindt plaats in een tijd die beheerst wordt door een sterke bevolkingstoename en snelgroeiende steden. Sinds 2007 leeft meer dan zestig procent van de wereldbevolking in een uitdijend netwerk van onvoltooide megasteden. Een kantelmoment in de geschiedenis.Tussen utopie en dystopie: De stad als oplossing of als probleem? Dit fenomeen van de globale verstedelijking wordt op tegenstrijdige wijze ervaren. Enerzijds portretteert een aantal specialisten de stad als dé oplossing voor een reeks globale problemen zoals bv. Benjamin Barber . Waar de traditionele soevereine natiestaat of de grote internationale organisaties falen ziet Barber vooral het bevrijdend potentieel van de stad. Ook Eric Corijn vindt dat steden steeds meer knooppunten van sociale en politieke wederopbouw zijn. Anderzijds wijst Ruth Eaton op de destructieve gevolgen van de globale verstedelijking en op haar bezwarende erfenis voor de mensheid. De Triënnale gaat aan de slag met dit boeiende en actuele fenomeen in het unieke kader van een beschermde historische stad. Centraal staat de vraag naar de toekomstige identiteit van de stad en haar mogelijke rol binnen de oprukkende verstedelijking: ‘Wat kan Brugge distilleren uit de recente evoluties eigen aan de megasteden?’ En omgekeerd: ‘Kan een kleinschalige beschermde stad bijdragen tot de ontwikkeling van nieuwe vorm van stedelijkheid?’In dat verband confronteren de curatoren twee ficties: de voorstelling van Brugge als statische Middeleeuwse stad versus het dynamische beeld van de onvoltooide globale stad. Het curatorenteam verbond beide ficties door de hypothetische vraag: wat zou er gebeuren mochten de vijf miljoen bezoekers die Brugge jaarlijks aandoen opeens beslissen er te blijven wonen?De uitgenodigde Europese en Aziatische kunstenaars vullen dit spanningsveld op eigenzinnige wijze in. Zij verbinden de domeinen van de hedendaagse kunst en de architectuur tegen de achtergrond van de onaangeroerde historische binnenstad. Elk buitenwerk wordt speciaal voor de triënnale 2015 geconcipieerd. Het uiteindelijke resultaat van dit proces is te bezichtigen in de openbare ruimte van 20 mei tot 18 oktober 2015. Daarna verdwijnt het weer uit het stadsbeeld. Naast het outdoor kunstparcours worden er op diverse plaatsen ook indoortentoonstellingen georganiseerd.WIE?Uitgenodigde kunstenaars voor de openbare ruimte zijn o.m. Atelier Bow-Wow (Japan), Bruce Odland (US) & Sam Auinger (A) (O+A), Vibeke Jensen (NO), Song Dong (CH), Nathan Coley (UK), Studio Mumbai (IN), Tadashi Kawamata (JP) en Anne Katrine Senstad (NO).We lichten er hier al drie toe die projecten bedachten waarbij de nadruk ligt op de menselijke schaal van een stad. Bij hen vormt het burgerwelzijn in een duurzame stedelijke omgeving de belangrijkste prioriteit in plaats van puur economische motieven.Het Japanse architectencollectief Atelier Bow-Wow werd in 1992 te Tokyo opgericht door Momoyo Kajima (1969, Tokyo) en Yoshiharu Tsukamoto (1965, Kanagawa). Het Atelier groeide de laatste decennia uit tot een van de meest innovatieve architectenbureaus ter wereld. Ze genieten vooral bekendheid voor hun micro-woningen die ze integreren in de dichtbebouwde Japanse hoofdstad. Bow-Wow onderzoekt en infiltreert het stedelijk weefsel. Ze ontwerpen gebouwen en structuren die de menselijke interactie bevorderen of bestaande sociale relaties versterken. Naast woningen en parken ontwierpen ze meerdere experimentele publieke ruimtes zoals het Guggenheim Lab (2011). Voor het Amerikaanse Guggenheim museum concipieerde Bow-Wow een demonteerbare, pop-up ruimte voor een achtergestelde buurt in New York, waarin allerlei sociaal culturele activiteiten werden opgezet. Deze tijdelijke structuur verenigde diverse sociale groepen en verhoogde hun sociale interactie en cohesie. De sociale bewogenheid van Bow-Wow was misschien het duidelijkst in hun Core-House. Deze ready made woning is bestemd voor de dakloze slachtoffers van de Tohoku zeebeving die de fatale de kernramp veroorzaakte in Fukushima. Dit jaar nodigde de vermaarde curator Hans Ulrich Obrist Bow-Wow uit om een constructie op het dak van het Zwitserse paviljoen van de Biënnale van Venetië (2014) te maken.Voor de Triënnale vertrok Atelier Bow-Wow van het thema van de recente sanering van de Brugse reien en de daaraan verbonden mogelijke zwemactiviteiten. Hun drijvende structuur biedt tegelijk ruimte voor tal van multifunctionele ontmoetingsmomenten en activiteiten. Zo kunnen de leden van de zwemclubs de pontons van de sculptuur gebruiken terwijl andere delen van de infrastructuur ruimte bieden voor lezingen, tentoonstellingen en ontspanning. Bow-Wow beklemtoont ook in Brugge een pragmatische aanpak en heroriëntering van de bestaande stedelijke omgeving in een duurzaam stedenbeleid.Sam Auinger (1956) en Bruce Odland (1952), samen O+A, creëren al meer dan twintig jaar geluidsinstallaties. O+A legt letterlijk het oor te luisteren. Gefascineerd door geluid zijn ze continu op zoek naar de onbedoelde geluidsproductie van het mensdom. Na honderden uren steden te hebben beluisterd kwamen ze tot de conclusie dat de economie de mens regeert. De nooit aflatende geluidsstroom van auto’s, industrie, gezoem van elektriciteit etc. primeert op de menselijke stem. Brugge stelde O+A voor een aangename verrassing. Hun auditief project “Quiet is the New Loud” stelt dat de stilte die de Bruggelingen als vanzelfsprekend nemen, Brugge tot een zeldzame en unieke ‘sonic capital’ (sonische hoofdstad) maakt. “We moeten leren denken met onze oren om dit soort van stille denkruimtes te bewaren”, dixit O+A. De eerste auditieve opnames gebeuren binnenkort. De daarop gebaseerde door O+A gecomponeerde soundscape kan tijdens de triënnale beluisterd worden via zwevende luidsprekers. Daarnaast staan er in de stad rustbanken waarop je bij contact met het oppervlakte soundscapes kan horen uit grote metropolen zoals New York en Parijs.Song Dong (1966, Bejing) is een Chinese kunstenaar van eveneens inernationale allure. Geloofsbrieven zijn o.m. een installatie op Documenta, solotentoonstellingen in MoMa (New York), Pace Gallery en Carriageworks in Sydney. Hij ving zijn kunstenaarscarrière aan met performance en video. Zijn subtiele maar toch wel kritische interventies trokken al snel de aandacht. De impact van de culturele revolutie op zijn familie en de ingrijpende urbanistische kaalslag in zijn thuisstad Bejing komen steeds terug in zijn oeuvre. Zo ook in de monumentale installatie die Song Dong voor Brugge op het oog heeft. Deze is gebaseerd op het iconografische beeld van de bonsai waarbij de mens op artificiële wijze poogt de natuur te bedwingen en te controleren. In dialoog met het Brugse historische erfgoed wijst Song Dong op zijn thuissituatie waar op heel andere wijze met het erfgoed wordt omgesprongen. Historische paleizen, tempels en hele buurten moeten plaats ruimen voor wolkenkrabbers en winkelcentra. De authentieke gebouwen worden, gek genoeg, soms nagebouwd als kopie van het originele. In Brugge zal Song Dong eveneens een nieuw landschap creëren waar hij speelt met de begrippen authenticiteit en vervalsing.Hij integreert oude Chinese ramen, door hem gered van de sloophamer, in zijn kunstwerk. Die ramen verwijzen tegelijk naar verhalen en herinneringen uit het verleden als naar het heden en de toekomst van de stad. De bezoeker zal in en door het werk kunnen lopen en letterlijk doorheen een stuk Chinese geschiedenis, een blik kunnen werpen op de Brugse geschiedenis én toekomst. NIET DE ALLEREERSTE TRIENNALE HEDENDAAGSE KUNST…De komende hedendaagse kunst en architectuur triënnale vormt geen geïsoleerd feit. Onder impuls van voormalig Raaklijn -lid schepen Fernand Traen, zette het stadsbestuur in samenwerking met de Provincie West-Vlaanderen, drie Triënnales op voor Plastische Kunst. De eerste vond plaats in 1968.De triënnales richtten zich specifiek op de toenmalige Belgische hedendaagse kunst, met opmerkelijke deelnames van toen nog relatief onbekende kunstenaars zoals o.m. Marcel Broodthaers, Panamarenko, Jef Geys, Jacques Charlier en Mass Moving. De derde triënnale gehouden in 1974 vormde het voorlopige eindpunt van deze reeks tentoonstellingen. De plannen voor de vierde, ditmaal internationale triënnale in 1977, werden nooit geconcretiseerd. De triënnale-draad wordt nu weer opgepikt en vormt de eerste editie van een nieuwe reeks van triënnales die kaderen in een lange termijnvisie van het stadsbestuur rond hedendaagse kunst. ORGANISATIEBrugge Plus organiseert de hedendaagse kunst en architectuur triënnale Brugge 2015 en is hiermee niet aan haar proefstuk toe. De vzw werd in het kader van ‘Brugge Culturele Hoofdstad van Europa’ (2002) opgericht. Brugge Plus was daarna samen met de stedelijke Musea de drijvende kracht achter belangrijke stadsfestivals als Corpus (2005) en Brugge Centraal met curator Luc Tuymans (2010). Ook zette Brugge Plus samen met de musea de schouders onder Kamarama met Kamagurka als curator (2012). De artistieke leiding van de triënnale bestaat uit Prof. Dr. Manfred Sellink, directeur Musea Brugge, Tll-Holger Borchert, hoofdconservator Groeningemuseum, Lies Coppens, curator en Michel Dewilde, curator Beeldende Kunsten Cultuurcentrum Brugge WWW.TRIENNALEBRUGGE.BERaadpleeg onze nieuwe pre-website, doe mee aan de mini-enquête (één vraag!) en win een exclusief bezoek aan de triënnale in het gezelschap van een curator. CONTACTshaheda.ishaque@triennalebrugge.be050-455 002 of 0479 902 834Bron: UiTinVlaanderen.be

In de kijker

10x genieten van film in openlucht

7 schattenjachten in verrassende musea

5 nieuwe schattenjachten

5x op tocht zonder te wandelen of te fietsen

8x blotevoetenpaden in Vlaanderen

6 culturele zomerbars

5x fietsen langs ijsjes

6 prikkelende activiteiten voor kinderen

7x proeven van een nieuwe hobby in de zomer

7x in de kajak of kano op Vlaamse rivieren

Gent met kinderen: 9 tips voor een vree wijze citytrip

8 festivals op bijzondere locaties

9x wonderlijke machines ontdekken met kinderen

6x zomers (straat)theater

6 concerten op bijzondere locaties

8x avontuurlijk overnachten met kinderen

8 concerten voor kinderen

35 gezellige en kleinschalige bioscopen

6 zomerse familiefestivals om naar uit te kijken

8 musea met een heerlijke audiogids

7 musea over harde werkers

8x wetenschap en technologie voor kinderen

14 uitstapjes met kinderen bij slecht weer

Mechelen met kinderen: verrassende citytrip

7 vogelkijkhutten voor kleine spotters

De leukste kinderboerderijen

Op citytrip naar Mechelen

12x wandelen met de buggy

10 leuke wandelingen met het gezin

Antwerpen met kinderen: 7 tips voor een speelse citytrip

7x spanning en avontuur voor kinderen

8x avontuurlijk wandelen met kinderen

10x dierplezier met kinderen

Opvallende architectuur die ook kinderen boeit

5 musea voor kleine dierenvrienden

9x geocachen in de natuur en in de stad

8x wandelen langs Vlaamse heuvels

11 speurtochten in het bos of in de stad

Meer dan 30 parken en bossen rond kastelen

8x virtueel op museumbezoek in Vlaamse en Brusselse musea

5 oorlogsmusea in Vlaanderen en Brussel

7 musea midden in de natuur

8 prachtige tuinen om in weg te dromen

De 7 leukste rommelmarkten van Vlaanderen

6x toegankelijk wandelen in het groen

7x erfgoed ontdekken