U bent hier:

Feminisme en seksualiteit: hand in hand?

Met Niña Weijers (auteur), Heleen Debruyne (auteur en radiomaakster), Malika Ouacha (Antropologe en onderzoeker) en Wim Slabbinck (seksuoloog en journalist bij Charlie Magazine). Moderator: Emilie Plouvier (Charlie Magazine)


Het was één van de beelden van zomer 2016 waarbij velen het schaamrood naar de wangen steeg. In een soort doorgeslagen moraliserende reddingspoging, dwingen vier agenten een vrouw op een strand in het Franse Nice haar boerkini uit te trekken en zich te ontbloten. Behalve overdreven machtsvertoon en angst, spreekt vernedering in alle talen uit de beelden die opdoken van het incident. Enkele dagen eerder was in een stad verderop een vrouw beboet omdat ze een sjaal op haar hoofd droeg. De boodschap op de bon was dat ze een ‘outfit droeg die de goede zeden en het secularisme niet respecteren’. Is het niet een beetje hypocriet om onder het mom van die felbegeerde en bejubelde ‘Westerse vrijheid’ net datgene te doen wat we denken na te streven: iemands vrijheid (om te dragen wat zij wil) zonder wederwoord beperken?

De wereld op zijn kop? Nog niet zo lang geleden gold een vrouw die te veel streepjes bloot liet zien als een vulgair schepsel. Vandaag lijken we te veel stof toch verdacht te vinden, en verplichten we ‘met man en macht’ vrouwen zich te ontbloten aan een loket of op het strand. Ligt de voedingsbodem voor die dubbele moraal in het overheersende angstklimaat of is er meer aan de hand?

Of is er toch nog niet zo veel veranderd als we wel denken? Free the nipple is een beweging die de censuur en het taboe op het ontblote bovenlijf van vrouwen aan de kaak stelt. Denk aan plaatjes van borstvoedende vrouwen die geweerd worden op instagram, de albumhoes van de Belgische zangeres Charlotte Adigéry (WWWater) die door facebook te “seksueel” bevonden wordt … Het lijkt nooit goed genoeg wat vrouwen wel of niet laten zien. Moeten we niet in eerste instantie iemands persoonlijke keuze respecteren om te laten zien en te bedekken wat zij/hij wil, voor we ons als redders van de moraal opwerpen? Hebben anderen überhaupt zaken met wat een vrouw kiest om (al dan niet) te dragen? Kan vrouwelijk naakt ook een vorm van verzet belichamen? En kan een boerka net zo goed een uiting zijn van feminisme?

Niet alleen op vlak van uiterlijk, maar ook op vlak van seksueel handelen is het soms een mijnenveld voor vrouwen. Een vrouw met veel sekspartners en losse contacten wordt al snel als gemakkelijk en goedkoop weggezet, terwijl een vrouw met weinig ervaring als preuts en frigide wordt omschreven. Hoe is sletvrees ons maatschappelijk denken binnengeslopen?

Het lijkt ook alsof we openlijker over seks praten dan de vorige generaties, maar is seksualiteit echt meer bespreekbaar dan vroeger? Heeft seksualiteit niet meer te maken met intimiteit en de relatie met ons lichaam, dan met seks? Vanaf welke leeftijd is een vak 'seksuele vorming' aangewezen? En moet er in die lessen ook gefocust worden op genieten van seks en ontdekken van seksualiteit, zonder het alleen over (het vermijden van een) zwangerschap te hebben?

De combinatie van feminisme en islam klinkt door het conservatieve imago van het geloof voor veel mensen niet logisch. In het Westen worden vrijheden van minderheidsgroepen als lhbt'ers en vrouwenrechten als stokpaardjes van westerse normen en waarden gebruikt, en die lijken in strijd met een vrouw die haar hoofd of zelfs haar hele lichaam bedekt. Is de Koran te verenigen met de strijd voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen? Is de vrouw in het weten niet ‘geseksualiseerd’, en dus ook niet vrij? Welke vrouwen (en mannen) moeten we dringend leren kennen als grote voortrekkers van moslimfeminisme?

Bron: UiTinVlaanderen.be

Info

Waar VOORUIT
sint pietersnieuwstraat 23
9000 Gent

Hoe geraak ik hier?

Wanneer
tot
Organisatie Festival van de gelijkheid
Contact festival@curieus.be
Trefwoorden debat