U bent hier:

Emmanuel Van der Auwera - 'The Sky is on Fire'

Tentoonstelling Installatiekunst

The Sky Is On Fire, de nieuwe tentoonstelling van Emmanuel Van der Auwera in Botanique.
Emmanuel Van der Auwera woont en werkt in Brussel.
Emmanuel Van der Auwera studeerde in Frankrijk aan de École supérieure d'Art van Clermont-Ferrand (2005-2008) en vervolgens aan de Fresnoy: Studio national des arts contemporains (2008-2010). Hij werd laureaat van een postgraduaat aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) in Gent (2014-2015) en laureaat van de Langui-prijs van de Prix la Jeune Peinture Belge. Zijn werk werd recent onder andere tentoongesteld in het WIELS (Brussel, België), in het Centre Pompidou (Parijs, Frankrijk), in het Palais de Tokyo (Parijs, Frankrijk), in het Centrum voor hedendaagse kunst Luigi Pecci (Prato, Italië), Ars Electronica (Linz, Oostenrijk), Casino Luxembourg - Forum d'art contemporain (Stad Luxemburg, Luxemburg) en Mu.ZEE (Oostende, België). Zijn werk werd recent ook gekocht door het Dallas Museum of Art (Dallas, TX, Verenigde Staten) en het KANAL Center - Pompidou (Brussel, België), Mu.ZEE (Oostende, België) en door het Jordan Schnitzer Museum of Art (Eugene, OR, Verenigde Staten).
Via zijn filmreeksen, videosculpturen, conceptuele projecten en installaties verkent de kunstenaar conceptuele en formele filters waarbij hij speelt met de procedés voor de weergave en overdracht van beelden die afkomstig zijn uit hedendaagse massamedia. Via deze werken stelt hij de ons omringende visuele cultuur opnieuw in vraag.

De film The Sky is on Fire, gemaakt in 2019 en geproduceerd door de Botanique, zal de ruimte van het Museum innemen voor de allereerste voorstelling aan het publiek.

The Sky is on Fire stelt de digitale cultuur en het geheugen in vraag door een virtuele reconstructie van het stedelijk landschap. Naar aanleiding hiervan wordt de toeschouwer uitgenodigd in het hart van een ervaring die hem onderdompelt in de stad Miami. De film analyseert de steegjes van de stad Miami, die op vreemde wijze is gedevitaliseerd door het gebruik van een technologie waarmee de omgevingen kunnen worden “gescand” met behulp van een smartphone, wat een weergave oplevert waarin enkel de oppervlakte van de dingen overblijft. Deze technologie leunt aan bij een foto die wordt geplooid en gevormd met origamitechnieken, en biedt een afdruk van een gedigitaliseerde werkelijkheid, vastgelegd zonder besef van tijd, als een soort “back-up” van de wereld. Een camera onderzoekt en peilt de banaliteit van deze gereconstrueerde ruimtes, terwijl in voice-off de stem weerklinkt van een man, Chaz, een slapeloze inwoner van de stad.

Deze audio-opname is vastgelegd op een nieuw mediaplatform waarop mensen anoniem live praten met onbekenden, en drukt de wanhoop uit van een man die alleen de werkelijkheid trotseert die tussen zijn vingers wegglipt. In de nachtelijke bedwelming van dit verwarde tijdperk weidt Chaz uit en discussieert hij in een koortsachtige monoloog, hij praat over de bestendigheid van de dingen, over de technologie en haar mogelijkheden, over zijn persoonlijke mislukkingen. In zijn stem en zijn beelden weerklinkt de holle belofte van een tijdperk.

“We are temporary, but what we do is permanent”.

The Sky is on Fire maakt deel uit van een tweeluik: de galerie Harlan Levey Projects in Brussel zal tegelijk met de Botanique de tweede film voorstellen, “The Death of K9 Cigo”. De kunstenaar snijdt daarin onze blik en ons collectief geheugen aan, en reconstrueert een meedogenloos perspectief van deze gebeurtenis (er wordt hulde gebracht aan K9 Cigo, een politiehond die werd gedood tijdens een schietpartij in Florida) door een geheel te bewerken van talloze video’s die live vanuit Miami werden gepost op een sociaal netwerk.

De twee films liggen in het verlengde van zijn films “Une certaine clarté”, “Central Alberta”, “Missing Eyes” en “Wake Me Up à 4 h 20” en vormen een voortzetting van het onderzoek van de Belgische kunstenaar naar de trauma’s, de getuigenissen en de media-opvoeding in het digitale tijdperk.

Ook in september, zal de installatie VideoSculpture XX (The World's 6th Sense) van Emmanuel Van der Auwera vertoond worden in Wiels in het kader van de collectieve tentoonstelling Open Skies.

Info

Waar Botanique
Koningsstr. 236
1210 Sint-Joost-Ten-Node

Hoe geraak ik hier?

Wanneer
Deze activiteit is afgelopen.
Originele datum: Van 5 september 2019 tot 3 november 2019
Leeftijd 12+
Prijs
Basistarief: 6,50 €; Kinderen: 0,00 €; Jongeren: 5,50 €; Senioren: 5,50 €; Werkzoekenden: 4,50 €; Groepen: 5,50 €; museumpassmusées: 0,00 €
€ 6,5
Reservaties
  • Bel naar +3222183732
Organisatie Botanique
Contact expos@botanique.be
Links
Trefwoorden museumpassmusees, Museumpas, jongerentip, Senioren

BILL.be selecteert voor 16- tot 26-jarigen wat ze niet mogen missen. Tips, video's en wedstrijden!

Heb je al een Museumpas?

Met je museumpas bezoek je deze expo gratis of met een fikse korting.

Ontdek 'm hier!

Bruzz

De beste uittips voor Brussel vind je bij BRUZZ. Ga naar BRUZZ.be, luister via 98.8, kijk naar BRUZZ op TV of neem het gratis uitmagazine mee.