U bent hier:

'Elke leerling kampioen? Wat werkt in de klas?'

Iedereen kent er wel een paar: leraren die alles lijken te kunnen. Die goede resultaten boeken, passie voor het vak overbrengen, het beste in hun leerlingen naar boven halen en ook nog eens orde weten te bewaren in de klas. Kortom, topleraren. De vaardigheden van succesvolle leraren zijn vooral gebaseerd op simpele technieken die iedereen kan leren. De leraar moet beschikken over een gereedschapskist met technieken om de leeropbrengsten van de leerlingen te verhogen. M.a.w. de leraar moet fijne kneepjes onder de knie hebben om het niveau van het lesgeven te verbeteren.
De eerste fase van het zorgcontinuüm is brede basiszorg. De leraar zorgt voor
kwaliteitsvol onderwijs door een krachtige leeromgeving te realiseren. Fase 0 is met
andere woorden de basisdidactiek. Hoe beter je als school je brede basiszorg uitbouwt, hoe minder leerlingen nood hebben aan uitbreiding van zorg of verhoogde zorg. Een ordelijke, gestructureerde leeromgeving is een voorwaarde voor leren. Leraren die lesgeven in een klas met 20 tot 30 kinderen, worden dagelijks geconfronteerd met het nut van structuur, orde en rust in de klas. Is de klas op “orde”, dan ontstaat er ruimte voor interactieve of coöperatieve werkvormen, voor zelfstandig werken of voor een meer individuele aanpak wanneer dat nodig is.

In dit Odisee café gaan we in op de oorsprong en enkele belangrijke uitgangspunten van 49 concrete technieken. We maken ook kennis met enkele van deze praktische technieken. Weinig spectaculair misschien, maar het gaat erom wat werkt, en misschien zijn we deze technieken wat uit het oog verloren. Bovendien: wat voor de ene leraar wellicht vanzelfsprekend is, kan voor de ander een eyeopener zijn. Als leraren deze technieken aan hun eigen situatie aanpassen, ze verfijnen, verbeteren en misschien in enkele gevallen negeren omdat ze niet op hen van toepassing zijn, kunnen ze een enorm verschil maken. Ze zijn een inspiratie voor alle onderwijsgevenden die zich nog verder willen ontwikkelen. Want harder werken en meer plezier, hogere ambities en tevreden leerlingen…wie wil dat nou niet?

Doelstellingen

 Kennis maken met de achtergronden en de oorsprong van de 49 technieken.
 Weten waardoor het leergedrag van leerlingen wordt beïnvloed
 Kennis maken met een aantal praktische technieken.
 Inzoomen op een aantal technieken.
 Enthousiast zijn om de niet – aangeboden technieken te verkennen.
 Startklaar zijn om “morgen” tenminste één van de aangeboden technieken toe te passen.

Bron: UiTinVlaanderen.be

Info

Waar Odisee Hogeschool Campus Sint-Niklaas
Hospitaalstraat 23
9100 Sint-Niklaas

Hoe geraak ik hier?

Wanneer

tot

Open op:

  • Donderdag van 19:00 tot 22:00
Leeftijd 18+
Prijs
Basistarief: 0,00 €
gratis
Organisatie Odisee Hogeschool campus Sint-Niklaas
Contact cindy.volckaert@odisee.be
03/7764348