U bent hier:

Berlin - True Copy

Theatervoorstelling Tekst en muziektheater

BERLIN is een bijzonder gezelschap. Ze maken immers theater op een aparte manier waarin film altijd een hoofdrol speelt.

U zag van hen hier o.a. Land’s End, over de pannekoekenmoord op de grens tussen Vlaanderen en Frankrijk, even ingenieus als de moord zelf. Of Zvivdal, een documentaire over een dorp in de buurt van Tjernobyl. Vorig seizoen toonden ze Perhaps all the dragons, een video-installatie met portretten van 30 verschillende mensen.

Nu pakken ze weer een bijzonder verhaal aan, nl. dat van de meestervervalser Geert Jan Jansen. Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op zijn Franse landgoed . Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het gros ervan blijkt uit het penseel van de Nederlander te komen. Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld in het ootje te nemen. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij fabriceert. “Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,” zegt hij er zelf over. “Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.”

Tot op de dag van vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds vier werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk uit de koker van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem na vele jaren uiteindelijk de das om. Hij wordt gevat door een Duitse hoofdcommissaris en verandert zo plotsklaps in een van de meest beroemde oplichters binnen de kunstwereld.

In dit nieuwe luik binnen de Horror Vacui-reeks, brengt BERLIN een intrigerend relaas op scène. Het interne radarwerk van een complexe man als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een briljant vormgegeven leugen?

Met True Copy laat BERLIN verschillende werelden en realiteiten op het podium samenvloeien. Samen met haar hoofdpersonage legt ze de vinger op enkele zere wonden binnen de kunstwereld, maar toont ze ook het universelere verhaal van één man die zich staande tracht te houden binnen een web van leugens – of variaties op de waarheid.

Berlin maakt een voorstelling rond de figuur van topvervalser Geert Jan Janssen. Jarenlang kopieerde deze schilder werken van de grote kunstenaars van deze wereld. Tot hij gevat werd. Berlin gaat kijken hoe dat werkte.

Concept BERLIN: Bart Baele, Yves Degryse

Met Geert Jan Jansen

Video: Geert De Vleesschauwer

Technische coördinatie: Manu Siebens

Productie:  Celeste Driesen

Productie en administratie: Jane Seynaeve

Zakelijke leiding:  Kurt Lannoye

Spreiding:  Eveline Martens

Coproducenten:  C-TAKT [Limburg, BE], deSingel [Antwerpen, BE],  Het Zuidelijk Toneel [Tilburg, NL], le CENTQUATRE [Parijs, FR], Brighton Festival [UK] - Wordt gerealiseerd met steun van de Belgische Taxshelter-maatregel - Met steun van de Vlaamse Gemeenschap - BERLIN is artiste in residence in deSingel [Antwerpen, BE] en  is artiste associé in CENTQUATRE [Parijs, FR]

www.berlinberlin.be

Info

Waar C-mine cultuurcentrum
C-mine 10
3600 Genk

Hoe geraak ik hier?

Wanneer
Prijs
Basistarief: 14,00 €;-26: 9,00 €;+60: 13,00 €;Abonnement: 12,00 €
€ 14,0
Reservaties
Organisatie C-mine cultuurcentrum
Contact tickets@genk.be