U bent hier:

Behoud de Begeerte - Saint Amour

Theatervoorstelling Tekst en muziektheater

Saint Amour is binnenkort, met rasse schreden aanstormend zelfs, aan haar vijfentwintigste editie in Vlaanderen toe. Regisseur Luc Coorevits onderbrak de jaarlijkse traditie sinds 1990 slechts vijf maal: wegens een tweejaarlijkse adempauze in 1995 en 1996 om de honger aan te scherpen, buitenlandse uitstapjes naar Londen en Madrid in 1997 en naar Amsterdam en Madrid in 1999, én de festiviteiten rond het dertigjarige bestaan van Behoud de Begeerte in 2014.

Deze zilveren-jubileumeditie wordt niet bekroond met een thema, maar als weleer: met de viering van de liefde zelf. Die is zo al veelkoppig, ondefinieerbaar en gewoon: moeilijk genoeg.

Behoud de Begeerte heeft de handen vrij gehouden om al het fraais dat afgelopen tijd over de liefde is geschreven te omarmen: jong en gevestigd, hoofs en vrank, gekleurd en wit, binnenlands en buitenlands, maar alles steeds even buitenaards. De namen van Tommy Wieringa en Philippe Claudel circuleerden al even, maar inmiddels mag u gerust ook weten dat Radna Fabias, Bregje Hofstede, Sylvie Kreusch, Delphine Lecompte, Bert Moerman, Ilja Leonard Pfeijffer en Sven Ratzke zullen aantreden.

Hou het vooral niet stil.

We hebben het hier nog niet over een volledig Saint Amour-programma. Bijkomende namen en info verneemt u weldra. Ondertussen schudden wij uw fluwelen love seats alvast op.


PHILIPPE CLAUDEL
 (1962), lid van de prestigieuze Académie Goncourt, schreef inmiddels een opzienbarend oeuvre aan romans, scenario’s en verhalen bij elkaar. Zijn boeken (Grijze zielen! Het verslag van Brodeck!) en films (Il y a longtemps que je t’aime!) worden telkens als meesterwerken onthaald, gelauwerd en bewierrookt. (Bio)


Het gebeurt gemiddeld één keer in de tien jaar. Dan is er ineens weer een debuut dat de Nederlandse poëzie op haar grondvesten doet schudden. Dat gebeurde met Habitus van RADNA FABIAS (1983). Piet Piryns kondigde haar tijdens de Nacht van de Poëzie als volgt aan: ‘Schuimende, kolkende poëzie, waarin een straffe passaatwind waait. U wordt aanstonds omvergeblazen door Radna Fabias’. (Bio)


‘Het is van Jij zegt het van Connie Palmen geleden dat we zo’n prachtige nietsontziende roman over de Liefde hebben gelezen’, schreef Humo over Drift van BREGJE HOFSTEDE (1988). Een jonge vrouw trouwt met haar jeugdliefde. Niet veel later, in het holst van de nacht, verlaat ze hem. Drift is een roman over hoe overweldigend een eerste liefde is, totdat het je benauwt. (Bio)


SYLVIE KREUSCH
 (1991) bracht vorig jaar met ‘Seedy Tricks’ haar eerste single uit als solo-artieste, nadat ze eerder al haar strepen had verdiend bij Soldier’s Heart en Warhaus. Zodra haar soloplaat klaar is en op de mensheid wordt losgelaten, zult u ten prooi vallen aan de sensuele stem van een vrouw die zowel kracht als tristesse uitstraalt, en zingt over liefde en macht, over aantrekken en afstoten. In afwachting alvast: Saint Amour. (Bio)


Onlangs verscheen The Best Of Delphine Lecompte, een collectie van het beste werk van DELPHINE LECOMPTE (1978), ter ere van haar tienjarig dichterschap. De grote aantrekkingskracht van haar poëzie laat niemand onberoerd. Of zoals Vrij Nederland schreef: ‘Een van de opmerkelijkste dichteressen van het moment’. (Bio)


Een debuut om je tegen te zeggen’, kopte De Standaard bij de debuutroman van BERT MOERMAN (1987). Moerman debuteerde vorig jaar met Niet dat het iets uitmaakt, ‘een grimmige en geestige roman’ (De Morgen), ‘een tongue in cheek, relativerend en slimmig boek’ (Humo). Dat het allemaal wél iets uitmaakt, kunt u op Saint Amour verifiëren. (Bio)


Dichter, essayist, romancier, columnist, bloemlezer en prijzenpakker ILJA LEONARD PFEIJFFER (1968) heeft met Grand Hotel Europa de roman van het jaar geschreven. Het valt nauwelijks te verbazen, want Pfeijffer heeft de gewoonte met ieder boek de lovende kritieken op te stapelen. Zeker ook deze keer. ‘Een echt meesterwerk’, vond Trouw. ‘Het zal de tijd trotseren.’ (Bio)


SVEN RATZKE
 (1977) is een cabaretsuperster. Berliner Zeitung zag hem als ‘de wonderboy van het entertainment’, Timeout New York benoemde hem tot ‘de meest opwindende ster van zijn generatie’. Journaliste Fleur Pierets typeerde hem als ‘een briesend volbloed renpaard en Le Petit Prince in één lijf’. Inmiddels behelst Ratzkes carrière meer dan twintig jaar en speelde hij op de meest prestigieuze plekken ter wereld, en nu dus ook op Saint Amour. (Bio)


SVEN SPEYBROUCK
 (1968) is sinds 2008 bijna onafgebroken de presentator van Saint Amour. Daarnaast kent u hem als televisie- en radiopresentator van onder andere de Canvas-reeks Publiek geheim, maar wellicht vooral van Interne keuken, het programma op Radio 1 waarvoor hij een duo vormt met Koen Fillet. Een mirakel van de natuur, eigenlijk, die Sven Speybrouck. (Bio)


De meest recente roman van TOMMY WIERINGA (1967) De heilige Rita was – alweer! – een voltreffer: het boek leverde hem de eerste LangZullenWeLezen-trofee voor fictie op, en de BookSpot Literatuurprijs. De Volkskrant was jaloers en had het over ‘een grootse, zintuiglijke roman, geschreven met jaloersmakende stilistische precisie en in hallucinerende taal.' (Bio)

 

Samenstelling programma en regie: Luc Coorevits
Productie:
Leander Coorevits
Dramaturgie:
Hans Bogaert
Licht en decor:
Hugo Moens
Projecties
: Klaas Verpoest

www.begeerte.be

Info

Waar C-mine cultuurcentrum
C-mine 10
3600 Genk

Hoe geraak ik hier?

Wanneer
Deze activiteit is afgelopen.
Originele datum: Van 15 februari 2018 tot 12 februari 2019
Prijs
Basistarief: 20,00 €;-26: 15,00 €;+60: 18,00 €;Abonnement: 17,00 €
€ 20,0
Reservaties
Organisatie C-mine cultuurcentrum
Contact tickets@genk.be