Tot 13 juni 2021

Altered States - Joachim Koester

Waar?

Museum Dr. Guislain

Jozef Guislainstraat 43
9000 Gent

Wanneer?

tot

Open op:

  • Dinsdag Van 09:00 tot 17:00
  • Woensdag Van 09:00 tot 17:00
  • Donderdag Van 09:00 tot 17:00
  • Vrijdag Van 09:00 tot 17:00
  • Zaterdag Van 13:00 tot 17:00
  • Zondag Van 13:00 tot 17:00

Prijs

Basistarief: €10.00

Reductie: €8.00

-26 jaar: €3.00

-19 jaar: €1.00

- 13 jaar & vrienden van het museum: Gratis

Kansentarief met UiTPAS: €2.00

Over deze activiteit

Het oeuvre van Joachim Koester kan omschreven worden als een wandeling door onbekende gebieden, zowel geografisch als mentaal. De tentoonstelling Altered States brengt werken bijeen die deze grensgebieden onderzoeken. In een themajaar rond verslaving en roes, is het werk van Koester onontbeerlijk. Hij introduceert ons in de Parijse Club des Haschischins en neemt ons mee naar de Deense Vrijstaat Christiania. Hij onderzoekt de impact die de opiumhandel op China had en laat ons de gevolgen van de Amerikaanse war on drugs zien. Want roesmiddelen zijn van alle tijden en van alle culturen. Al eeuwenlang brengen we onze geest in een verdovende, bewustzijnsverruimende of oppeppende staat. Het kan ontspannend en therapeutisch werken, maar ook stranden in iets dwangmatig en destructief. Koesters werk toont de impact van deze menselijke zoektocht op politiek, maatschappelijk, economisch, cultureel en individueel vlak. Grote en kleine verhalen werpen een open blik op onze relatie met de roes. Een altered state of ‘veranderde staat van bewustzijn’ is niet eenduidig te definiëren, maar verwijst naar een tijdelijke verandering in de mentale toestand. De oorzaak is vaak extern, zoals een drug of een ritueel, maar ook intern zoals een psychose of simpelweg een dagdroom. Zo zochten kunstenaars zoals de surrealisten naar manieren om hun rede uit te schakelen of experimenteerde Henri Michaux met mescaline om een onbeschrijfelijke innerlijke wereld te verkennen. Koesters fascinatie voor de invloed van roesmiddelen heeft hij gemeen met sjamanen en hippies, maar ook met psychiaters. Deze laatsten zagen de therapeutische mogelijkheden, maar werden tegelijkertijd geconfronteerd met de vernietigende kracht ervan. Hoewel het onderzoek naar psychedelica of cannabis nooit echt is gestopt, is er vandaag weer meer aandacht voor, maar het debat rond legalisering blijft verhit. Joachim Koesters werk graaft naar de historische context waarin drugs geteeld, verhandeld en gebruikt werden en legt verbanden met de actualiteit. Net dít is essentieel om de discussie te kunnen voeren en om te begrijpen hoe we vandaag met roesmiddelen omgaan. Koloniale machten kamden eeuwenlang kolonies uit op zoek naar drugs, bedoeld als genots- en geneesmiddel, maar bovenal om winst te maken. Dit gold niet alleen voor opium en cocaïne, maar ook voor mildere roesmiddelen zoals chocolade, thee, koffie of tabak. In de omgang met psychoactieve middelen slingerde de perceptie altijd heen en weer. Vandaag begrijpen we niet dat koffiedrinkers ooit vervolgd werden of dat een sigaret in de hand een sportieve en sociale bijklank had. Koester onderzoekt in zijn werk ook de wisselwerking tussen lichaam en geest. De psyche kan op verschillende manieren geëxploreerd worden: door psychoactieve middelen, door rituelen, maar ook door lichaamsoefeningen. Het lichaam is een soort flexibel omhulsel dat de contouren van de geest in zich draagt, maar ze tegelijkertijd ook verhult. Door beweging kunnen vergeten herinneringen naar boven komen. Joachim Koester is niet alleen gefascineerd door wat onzichtbaar is, maar ook door de manier waarop iets ‘zichtbaar’ kan gemaakt worden. Zijn werk is tegelijkertijd rationeel en desoriënterend, wetenschappelijk en spiritueel, fysiek en immaterieel. Koesters fotografie, video en film tonen vergeten en verborgen verhalen. Hoewel sommige verhalen op het eerste zicht ver van ons af lijken te staan, vertellen ze steeds iets over onszelf. Zo worden we in The Hashish Club (2009) in de sfeer ondergedompeld van de 19de-eeuwse Parijse Club des Hashischins, waar kunstenaars en wetenschappers experimenteerden met drugs om te ontdekken of de roes de creativiteit kon stimuleren. Clubleden als Charles Baudelaire of Théophile Gautier beschreven hun intense reizen langs het onbekende met quasiwetenschappelijke precisie. De fotoreeks From the Secret Garden of Sleep (2008) toont aan hoe het verbod op thuiskweek van cannabis in de jaren 1970 in Amerika leidde tot de binnenteelt van kleinere maar veel krachtigere hybriden. Studiofoto’s van bloeiende cannabisplanten tonen niet alleen het verlangen naar de ontspannende en geestverruimende effecten maar ook de impact van politieke beslissingen. Voor de recentere Cocaine reeks uit 2019 liet Joachim Koester een minuscule hoeveelheid cocaïne in een SEM microscoop scannen. Zo ontstaat een bevreemdend landschap, waarbij het idee van alchemie niet ver weg is. Op de foto The Magic Mirror of John Dee (2006) is de zwarte spiegel van John Dee te zien. Dee was een wetenschapper en astroloog, die in de jaren 1580 op de beperkingen van zijn kennis botste, en samen met medium en zelfverklaard alchemist Edward Kelly door middel van seances hulp zocht bij de engelen. Dit inspireerde de Britse occultist Aleister Crowley tot gelijkaardige rituelen. Crowley geloofde dat hij een reïncarnatie was van Kelly. Joachim Koester bezocht in 2005 de ‘Abbey of Thelema’, een villa in Sicilië, die in de jaren 1920 de setting vormde voor een commune geleid door Crowley. In de video ONE + ONE + ONE (2006) verkent een jonge vrouw het vervallen gebouw en drumt ze ‘Sympa thy for the Devil’ van de Rolling Stones tussen de ruïnes. Niet alleen drugs, maar ook lichaamsoefeningen en rituelen kunnen ons helpen om door ‘de donkere zee van het bewustzijn te navigeren’. In de 16 mm film To Navigate, in a Genuine Way, in the Unknown Necessitates an Attitude of Daring, but Not One of Recklessness (Movements Generated from the Magical Passes of Carlos Castaneda) uit 2009 voert een acteur magische bewegingen uit die de Amerikaanse antropoloog Carlos Castaneda in 1998 neerschreef nadat hij in de leer was ge gaan bij de Indiaanse tovenaar Don Juan Matus, die de geheimen kende van hallucinogene paddenstoelen, cactussen en andere psychedelische planten. Joachim Koester (1962) leeft en werkt in Kopenhagen (Denemarken). Zijn werk is wereldwijd te zien en onder meer in solo tentoonstellingen in de National Gallery of Denmark (Kopenhagen), Bergen Kunsthall (Bergen), Turner Contemporary (Kent), BAC Beirut Art Centre (Beiroet), MCA (Chicago), Musée d’art Moderne de la Ville de Paris (Parijs), PS1 (New York) en Camden Art Centre (Londen).

In de kijker

7 musea met een terras

Verder lezen 

7x met je hoofd in de wolken

Verder lezen 

9x wonderlijke machines ontdekken met kinderen

Verder lezen 

5 musea met een meeslepende audiogids

Verder lezen 

7 musea over harde werkers

Verder lezen 

Bewonder de beroepen van vroeger

Verder lezen 

5 tips voor dit weekend

Verder lezen 

Antwerp Art Weekend: moderne kunst over de hele stad

Verder lezen 

Vuurdoop Festival: zes muziektalenten voor 2021

Verder lezen 

5 evenementen voor fans van film

Verder lezen 

7 vrolijke lentewandelingen

Verder lezen