U bent hier:

“Als schaapjes tellen niet meer helpt” door prof. Verbraecken GEANNULEERD omwille van COVID-19

Slaap is een uiterst krachtige (brein)doping, die net zo belangrijk is als eten, drinken en bewegen , schrijft professor Johan Verbraecken (UAntwerpen). Hij is een pneumoloog, somnoloog en medisch coördinator van het slaapcentrum UZA.
Als schaapjes tellen niet meer lukt … en je dromenland niet binnen mag…. Wat dan? Slapen, het lijkt iets vanzelfsprekend maar voor velen is het een "nachtmerrie". Toch is het soms met eenvoudige middelen op te lossen. De eerste stap om “slecht slapen” aan te pakken is een goede “slaaphygiëne”. Uitlokkende oorzaken moeten altijd nagegaan worden.
Hoe realiseer je een gunstig 'slaapklimaat', wat is de plaats van slaappillen, kunnen relaxatie en ontspanning helpen? Probeer je te houden aan vaste slaaptijden. Hoe meer regelmaat, hoe beter. Breng niet te veel tijd door in bed. Meer in bed liggen wil niet zeggen beter slapen. Beweeg voldoende, maar niet vlak voor het slapengaan. Mensen die regelmatig sporten, hebben meer diepe slaap.
Vermijd cafeïne en nicotine niet alleen voor je gaat slapen, maar liefst ook overdag. Alcohol helpt je misschien om goed in te slapen, maar is nefast voor je slaapkwaliteit: je slaapt minder diep en wordt meer wakker.
Een slaapkamer moet een slaapkamer zijn. Geen computer, televisie, huisdieren of fitnesstoestellen dus. Zorg dat je kamer goed verlucht, rustig en donker is.
Ga niet slapen met honger, maar ook niet met een volle maag. Blijf niet in bed liggen als je niet kan slapen. Met warme handen en voeten zal je sneller in slaap vallen.
Terzijde: Wie denkt geen oog te hebben dichtgedaan, heeft vaak toch 60 tot 70 procent van de nacht goed geslapen. Omgekeerd wekt een slaappil de indruk van een goede nachtrust : de herinnering aan een slechte nacht vervaagt.
Om goed te kunnen slapen mag je niet te laat met je gsm bezig zijn. Maar wat gebeurt er dan in je lichaam als je slecht slaapt? Prof. dr. Johan Verbraecken vertelt welke stoffen er dan te veel in je hersenen achterblijven, welke tekorten je krijgt en hoe het komt dat je daarvan bleek ziet en wallen onder je ogen krijgt. Middagdutjes zijn vooral iets voor baby's en bejaarden, zou u denken. Maar powernaps, daar kwamen zelfs Napoleon, Winston Churchill en Salvador Dali mee weg. En ze zijn (soms) helemaal terug. Misschien heeft u ooit aan uw moeder gevraagd waarom wij mensen slapen, en wellicht kreeg u het antwoord -omdat we slaap nodig hebben-. Want inderdaad, iedereen slaapt. De meeste mensen slapen acht uur per nacht, en zowat 25% van deze slaap besteden we aan dromen. Eén twaalfde van ons leven brengen we dus al dromend door. Iemand die tachtig is, heeft in totaal bijna zeven jaar gedroomd. Dromen moet dus wel een heel bijzondere activiteit zijn, als we er twee uur per dag zoet mee zijn. De functie van de slaap is om voor fysiek en psychisch herstel te zorgen. Maar hoe komt het dat we slapen? Het slaap-waakritme bestaat uit een wisselwerking tussen het inlossen van een steeds toenemende slaapbehoefte naarmate we langer wakker zijn en effecten die uitgaan van de biologische klok. In essentie ligt ons bioritme dus vast. De visie dat slaap eenvoudigweg een toestand is van inactiviteit, die passief optreedt wanneer onze organen vermoeid geraken, dateert uit grootmoeders tijd.
Kortom, slaap is net zo belangrijk als eten/drinken en bewegen, en preventiecampagnes zouden naast de voedingsdriehoek ook de slaapdriehoek (of cirkel) dienen te promoten, voor een gezond, productief en kwalitatief leven, wat moet toelaten de dingen waar we goed in zijn nog beter te doen.
Prof. Verbraecken geeft ons richtlijnen
En vanavond? Vroeg naar bed natuurlijk!

Bron: UiTinVlaanderen.be

Info

Links
Waar Vrijetijdscentrum
Vlamingveld 40, 8490 Jabbeke
8490 Jabbeke

Hoe geraak ik hier?

Sommige activiteiten gaan mogelijk niet door omwille van corona-maatregelen. Kijk even op de site van de organisator.
Wanneer
tot
Leeftijd 50+
Prijs
Basistarief: 6,00 €; Niet-leden: 10,00 €
€ 6,0
Organisatie Vl@s (Vlaamse Actieve Senioren) Groot-Jabbeke
Contact luc.puystiens@outlook.be
050-39 59 08 of 0474-05 32 87
Trefwoorden slapen, schaapjes tellen, biologische klok, middagdutjes